Archeologia Egiptu i Nubii 2800-DSEN
Tematyka seminarium obejmuje archeologię Egiptu i Nubii od IV tysiąclecia p.n.e. do pierwszych wieków naszej ery. W pierwszym semestrze 1. roku uczestnicy wybierają temat pracy magisterskiej i przygotowują plan pracy. W kolejnych semestrach prezentują postępy w przygotowaniu prac dyplomowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
absolwent
zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii Egiptu i Nubii (K_W02)
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych z terenów Doliny Nilu (K_W03)
ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o społecznościach starożytnego Egiptu i Nubii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii (K_W06)
ma uporządkowaną wiedzę o wykorzystaniu środowiska naturalnego przez społeczności starożytnego Egiptu i Nubii (K_W08)
rozumie możliwości stosowania wyników, teorii i technik różnych nauk do badania przeszłości Doliny Nilu (K_W10)
ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii Egiptu i Nubii (K_W11)
zna i rozumie zaawansowane podejścia teoretyczne różnych szkół badawczych do kwestii odtwarzania przeszłości starożytnego Egiptu i Nubii (K_W12)
zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych na temat starożytnego Egiptu i Nubii (K_W13)
zna i rozumie kwestie własności intelektualnej (K_W15)
zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych ze szczególnym uwzględnieniem prawa i tradycji panujących w Egipcie i Sudanie (K_W16)
zna zasady etyki zawodu archeologa w ogólności a archeologa działającego w Egipcie i Sudanie w szczególności (K_W17)
potrafi wyszukiwać informacje o źródłach archeologicznych z obszaru starożytnego Egiptu i Nubii w tradycyjnych i nowych mediach oraz poddawać je analizie krytycznej i interpretacji (K_U01)
potrafi samodzielnie rozpoznawać i opracowywać źródła archeologiczne z obszaru starożytnego Egiptu i Nubii wyciągając z nich twórcze wnioski (K_U02)
potrafi dobrać i twórczo wykorzystać istniejące metody i techniki (K_U03)
potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii (K_U04)
potrafi samodzielnie formułować wnioski wraz z ich argumentacją i tworzyć ujęcia syntetyczne uwzględniające różne poglądy (K_U05)
potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje znalezisk archeologicznych z terenów Egiptu i Sudanu uwzględniając ich kontekst i stosując najnowsze osiągnięcia badawcze (K_U06)
potrafi dostrzegać związki między znaleziskami archeologicznymi a procesami kulturowymi zachodzącymi w starożytnym Egipcie i Nubii (K_U07)
posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej (K_U08)
potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne (K_U09)
potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców (K_U10)
potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii Egiptu i Nubii terminologią. (K_U11)
potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii Egiptu i Nubii terminologią. (K_U12)
potrafi zaplanować i zorganizować proces badawczy prowadzący do stworzenia pracy dyplomowej (K_U18)
potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej (K_U20)
potrafi znajdować możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia warsztatu naukowego (K_U21)
jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01)
jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02)
jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych z terenów Egiptu i Nubii i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03)
jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji (K_K04)
jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05)
jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego Egiptu i Nubii i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06)
jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Egiptu i Sudanu (K_K07)
jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych (K_K08)
jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych (K_K11)
jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12)
jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii (K_K13)
jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K14)
jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa (K_K16)
Kryteria oceniania
Dla uzyskania zaliczenia wymagane są:
- przedstawienie w każdym semestrze obszernej prezentacji wybranego tematu pracy dyplomowej i postępów w przygotowaniu pracy;
- złożenie po drugim semestrze 2. roku studiów pracy dyplomowej;
- aktywny udział w dyskusjach po prezentacjach;
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
Literatura
zależna od tematów wybranych przez studentów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: