Archeologia klasyczna od Aleksandra Wielkiego do późnego antyku 2800-DPKLA
Celem zajęć jest przygotowanie uczestników do
samodzielnego napisania pracy licencjackiej.
Podczas spotkań realizowane będą dwa
podstawowe zadania:
- ćwiczenia mające na celu opanowanie i
szlifowanie warsztatu naukowego archeologa
klasycznego (formułowanie definicji, budowanie
streszczenia i abstraktu, budowanie konspektu
pracy),
- wybór tematu, zbudowanie szkieletu pracy
licencjackiej (plan pracy, cel i metody badawcze,
typologie, sposoby budowania katalogów, dobór
ilustracji) oraz w efekcie samodzielne
przygotowanie pracy licencjackiej przez studenta,
celem przedstawienia jej do obrony.
Prace licencjackie będą prezentowane podczas
zajęć w formie ustnych referatów, a następnie
omawiane na forum grupy seminaryjnej. Przy okazji
prezentacji poszczególnych tematów, omawiane
będą zagadnienia związane z ich tematyką.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu seminarium licencjackiego:
- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną
w archeologii klasycznej (K_W02);
- ma poszerzoną wiedzę o kulturze rzymskiej oraz
teoriach i metodach jej badań;
- zna I rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji źródeł i publikacji naukowych (K_U03);
- umie samodzielnie interpretować źródła przez
siebie zebrane (K_W03).
- wybiera i klasyfikuje źródła archeologiczne
(K_U02; K_K05);
- zna podstawową terminologię w wybranym języku
obcym oraz umieć zastosować ją w krótkiej pracy
pisemnej (streszczenie, abstrakt).
- umie wyszukiwać, selekcjonować, analizować,
oceniać i stosować informacje o źródłach
opracowywanych w swojej pracy, zawarte w
literaturze i mediach elektronicznych (K_U01;
K_K04);
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać
umiejętności badawcze oraz posługiwać się
właściwą terminologią (K_W05);
- rozpoznaje obiekty sztuki i kultury materialnej,
umie dokonać ich krytycznej analizy oraz oceny
jakości dokumentacji (K_W09; K_U10);
- zna aktualny stan badań i podstawowe tezy
badawcze w obrębie opracowywanego zagadnienia
(K_U15);
- umie zapoznać się z literaturą studiowanego
zagadnienia w językach obcych i przekazać ustnie
jej treść pozostałym uczestnikom zajęć (K_U17);
- w czasie dyskusji wykazuje się konstruktywną
krytyką i umiejętnością analizy prac pozostałych
uczestników (K_U19);
- nabywa odruchu podejmowania samodzielnych
działań badawczych, uczestnictwa w konferencjach
i prelekcjach (K_U25);
- rozumie etykę badawczą (K_W19);
- ma świadomość niepowtarzalności źródeł i
potrzeby ich ochrony (K_W17; K_K07);
- rozumie wieloaspektowość interpretacji źródeł,
różnice w szkołach archeologicznych oraz
złożoność w odtwarzaniu kultury klasycznej.
- ma podstawową wiedzę o powiązaniach
archeologii z innymi dziedzinami (historia sztuki,
sztuka antyczna, historia) i naukami pomocniczymi
(K_W06);
- jako końcowy efekt, student powinien mieć
napisaną pracę licencjacką.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe
(dozwolone maksymalnie dwie nieobecności w
semestrze), pod rygorem niezaliczenia.
Ocenie podlega:
- wykonywanie zadanych prac i ćwiczeń podczas
zajęć, raportowanie postępów w przygotowywaniu
pracy rocznej lub pracy licencjackiej,
- aktywność w czasie zajęć (udział w dyskusji),
- terminowe przygotowanie konspektu pracy
licencjackiej, zebranie literatury, prezentacja
wstępnych wyników (I semester),
- prezentacja całej pracy licencjackiej (II semester).
Aby uzyskać zaliczenie seminarium student jest
zobowiązany przedstawić w formie pisemnej
ukończoną pracę licencjacką.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: