Archeologia epoki kamienia i wczesnej epoki brązu 2800-DPKAM
Tematyka proseminarium dotyczy archeologii epok kamienia i wczesnej epoki brązu w najróżniejszych aspektach, zarówno problematyki ogólnej, jak i zagadnień szczegółowych. W ramach proseminarium studenci przygotowują i przedstawiają do dyskusji referaty/prezentacje na dany temat. Głównym celem proseminarium jest przygotowanie i przedstawienie pracy rocznej lub licencjackiej na uzgodniony w początku roku temat. Specjalny nacisk położony jest na przygotowanie studenta do samodzielnej pracy naukowej, a w szczególności:
- właściwe sformułowanie tematu pracy w stosunku do zamierzeń i możliwości oraz dotychczasowego stanu badań w danym zakresie
- umiejętność zbierania i odpowiedniej selekcji danych źródłowych, pogłębiania wiedzy o danym zagadnieniu w oparciu o literaturę przedmiotu, odpowiednie konstruowanie bibliografii
- skatalogowanie zebranych, uporządkowanych i przetworzonych w jednolity sposób źródeł wraz z ilustracjami oraz ich analiza pod kątem przestrzennym, chronologicznym i badanych cech
- sformułowanie rezultatów i wniosków do wyników przeprowadzonej analizy, porównanie otrzymanych wyników z dotychczasową wiedzą w badanym zakresie, zaakcentowanie nowego aspektu (metod, zakresu, dokładności) przeprowadzonych badań
- podsumowanie rezultatów z uwypukleniem podobieństw i różnic w stosunku do dotychczasowej wiedzy w danym zakresie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii pradziejowej w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)
- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii epoki kamienia i wczesnej epok brązu (K_W02)
- ma szczegółową wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii epoki kamienia epoki i wczesnej epok brązu(K_W05)
- rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii pradziejowej (K_W07)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11)
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego (K_W16)
- zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa (K_W19)
W zakresie umiejętności student
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych epoki kamienia i wczesnej epok brązu i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych (K_U01)
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach (K_U02)
- potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne epoki kamienia i wczesnej epok brązu, dobierając właściwe metody analityczne oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy (K_U03)
- przytacza aktualne tezy badawcze, formułuje wnioski i dobiera strategie argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruuje argumenty kontrargumenty dotyczące tematyki objętej pracą licencjacką (K_U15)
- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w jęz. polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych pradziejowych materiałów źródłowych (K_U20)
- potrafi zaplanować pracę naukową (K_U23)
- planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U25)
W zakresie kompetencji społecznych student
- jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności na temat epoki kamienia i wczesnej epok brązu oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01)
- jest gotów do krytycznej oceny interpretacji pradziejowych źródeł archeologicznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04)
- jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka w epoce kamienia i wczesnej epoce brązu (K_K05)
Kryteria oceniania
Ocena roczna wystawiana jest na podstawie
- czynnego udziału w dyskusjach podczas zajęć
- prezentacji cząstkowych efektów swojej pracy
- przygotowania i złożenia do końca semestru letniego pracy na uzgodniony temat - rocznej (uczestnicy, którzy wybrali proseminarium poboczne) lub licencjackiej (uczestnicy, którzy wybrali proseminarium główne)
Uwaga! Za złożenie pracy licencjackiej uważa się jej zdeponowanie w systemie APD.
Studentka/student może być nieobecna/y na zajęciach dwa razy w semestrze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: