Archeologia starożytnego Bliskiego Wschodu 2800-DP018
Zajęcia przebiegną w trzech etapach: 1. Przedyskutowanie zasad prowadzenia proseminarium, zakresu zainteresowań uczestników; ogląd i recenzje powstałych dotychczas na tym proseminarium licencjatów i prac rocznych/semestralnych; 2. Ustalenie tematów podejmowanych prac: nie przewiduję (w zasadzie) „zadawania” tematów, preferowane będą propozycje własne, zgodne z zainteresowaniami i np. związane z pozostałymi (jeszcze 2!) studiowanymi blokami.; dalej – propozycje co do kwerendy (źródła/opracowania), problemu/pytań badawczych, ewentualne modyfikacje tematów, co szczególnie istotne dla propozycji nie znajdujących dobrego wsparcia w literaturze dostępnej na miejscu; 3. Prezentacje uczestników, dyskusja, zalecenia; możliwe także omawianie wybranych publikacji jako wzorców/analogii dla utworów uczestników (zatem – raczej artykułów niż książek).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wdrożenie (wstępnie) do twórczej aktywności naukowej – umiejętność postrzegania problemów i formułowania pytań badawczych, adekwatne konstruowanie bazy źródłowej, doskonalenie pracy z aparatem krytycznym i edytorskim (merytorycznie i formalnie).
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będą: 1. Przedłożone prace (semestralne i/lub roczne) – w formie pisemnej lub prezentacji (.ppt/.pptx). Przy tej drugiej podstawie – niezbędne opatrzenie materiału bibliografią i wskazaniami źródeł reprodukowanych ilustracji. Prace pisemne – zalecany format rocznika IA UW „Światowit” (wskazówki dla autorów dostępne na stronie IA); dla prac licencjackich – por. zalecenia Komisji Dydaktycznej IA, dostępne tamże. Uwaga: ocena licencjatu, wraz z egzaminem licencjackim, to odrębne przedsięwzięcie, post-proseminaryjne; jednak – zaliczenie i ocena proseminarium dla osób realizujących na nim licencjat możliwe
tylko po złożeniu pracy licencjackiej (z jej archiwizacją). O kryteriach oceny prac (strona merytoryczna i formalna) uczestnicy zostaną zapoznani w pierwszym etapie zajęć – w oparciu o formularz recenzyjny prac dyplomowych. Na pewno przy ocenie merytorycznej szczególnie cenione będą oryginalne, twórcze ujęcia (nawet ryzykowne…); 2. Wystąpienia na zajęciach – od omówienia archiwalnych prac z poprzednich lat, przez „etapowe” prezentacje postępów swoich przedsięwzięć, po udział w dyskusji po tych prezentacjach (pytania, uzupełnienia, krytyka).
Literatura
Bibliografie do poszczególnych tematów – utworzą uczestnicy (ze wsparciem prowadzącego). Jedyna zalecana pozycja ogólna: U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: