Źródła wiedzy o przeszłości 2800-DOZR
1. Źródła archeologiczne: kształtowanie się pojęcia źródła w archeologii; definicje i koncepcje systematyzacji źródeł,
2. Specyfika źródeł: pisanych, ikonograficznych, kartograficznych, etnograficznych, numizmatycznych, itp. w badaniach archeologicznych
3. Podstawowe zasady opisu i interpretacji źródeł
4. Archeologia w systemie nauk i interdyscyplinarny charakter studiów nad dziejami człowieka i jego kulturą materialną i niematerialną
5. Kierunki i perspektywy badawcze archeologii
6. Nauki humanistyczne i rola historii, historii sztuki, numizmatyki, epigrafiki, paleografii, sfragistyki i metrologii
7. Nauki ścisłe i przyrodnicze: biologia, chemia, genetyka, geologia, matematyka i statystyka
8. Nauki pomocnicze: antropologia fizyczna, archeozoologia, archeobotanika, palinologia, dendrologia, paleoekologia,
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
• podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; K_W01
• ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; K_W06
• rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii; K_W07
• zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; K_W09
• ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji źródeł archeologicznych; K_W10
• zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych; K_W11
Umiejętności
• potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych oraz poddawać je krytyce; K_U01
• posiada umiejętność samodzielnej interpretacji źródeł archeologicznych w oparciu o właściwe metody analityczne i badania innych autorów; K_U02
• potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych aspektów dawnych cywilizacji; K_U04
• rozpoznawać, analizować i wykorzystywać teksty źródłowe przydatne w pracy i warsztacie archeologa; K_U11
• potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje wytworów dawnych kultur łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych, wykazując się oryginalnym podejściem w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym; K_U15
Kompetencje
• rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i historycznych, jest świadomy wieloaspektowości interpretacji; K_K05
• rozumie znaczenie tradycji w przekazach mówionych i pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości; K_K06
• uznaje znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz potrafi przyjąć odpowiedzialność za podejmowane decyzji w trakcie prowadzonych prac; K_K11
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Literatura
1. Kajzer L., Wstęp do archeologii historycznej w Polsce, Łódź 1996
2. Kultura materialna starożytnej Grecji, t. I-III, Majewski K. (red.), Wrocław 1975-1978
3. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa 2002
4. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, E. Wipszycka (red.): t. 1, Warszawa 1979 (wyd. 2 – 1982, wyd. 3 – 1983, wyd. 4 – 1985); t. 2, Warszawa 1986, t. 1-2, Warszawa 2001 (wyd. zmienione); t. 3, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: