Wprowadzenie do archeologii 2800-DOWPR
1. Odkrywanie przeszłości, czyli wprowadzenie do archeologii
2. Archeologia jako nauka, czyli zainteresowanie przeszłością i narodziny dyscypliny
naukowej
3. Dzieje myśli archeologicznej: od antykwaryzmu i archeologii ewolucjonistycznej do
archeologii XXI wieku
4. Odkrywanie przeszłości w terenie i gabinecie. Archeologia jako zawód
5. Najważniejsze odkrycia archeologiczne.
6.Kształtowanie się kultur i społeczności w przeszłości
7. Największe wynalazki i odkrycia starożytności.
8. Zmiany i transformacje, czyli interakcja człowieka ze środowiskiem i krajobrazem
9. Handel i wymiana w dawnych społecznościach
10. Archeologia niematerialna: wierzenia, rytuały, nieuchwytne archeologicznie
obyczaje.
11. Szyfry przeszłości: symbole i znaki dawnych kultur, czyli do źródeł ludzkiego języka
12. Arcydzieła sztuki
13. Nauki pomocnicze archeologii (humanistyczne): historia, historia sztuki, etnografia,
numizmatyka, epigrafika, paleografia, gliptyka, numizmatyka, sfragistyka, metrologia;
(przyrodnicze i techniczne): antropologia fizyczna, archeozoologia, palinologia,
dendrologia, paleoekologia, petrografia; metaloznawstwo, traseologia
14. Popularyzacja wyników badań, archeologia w pop kulturze, archeologia przyszłości
15. Prawo w archeologii (etyka zawodowa, ochrona zabytków i stanowisk
archeologicznych, nielegalny handel zabytkami)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zakładane efekty kształcenia Symbole kierunkowych efektów
kształcenia, np.:
Wiedza
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w w systemie nauk,
społeczno-kulturowej przeszłości człowieka, jej specyfice przedmiotowej i
metodologicznej oraz historii; K_W01
- zna podstawowe pojęcia związane z archeologią i zawodem archeologa; K_W02
- ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz
dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych,
przyrodniczych i ścisłych; K_W06
- rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich
wykorzystania w archeologii; K_W07
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych
osiągnięciach w zakresie archeologii; K_W08
- ma podstawową wiedzę o rozwoju i osiągnięciach człowieka; K_W14
Umiejętności
- potrafi wyszukiwać informacje o źródłach archeologicznych; K_U01
- potrafi przystępnie przedstawić podstawowe fakty z dziedziny archeologia; K_U03
- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami stosowanymi w archeologii; K_U07
- potrafi wykorzystywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami
kulturowymi i społecznymi; K_U11
- umie przytoczyć podstawowe tezy badawcze, najważniejsze odkrycia i osiągnięcia
archeologii; K_U13
Kompetencje
- uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł
pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości; K_K02
- docenić niepowtarzalne wartości źródeł i ich roli w odtwarzaniu przeszłości
człowieka; K_K03
- podkreślania znaczenia dziedzictwa archeologicznego dla rozumienia procesu
przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do
współczesności; K_K06
- wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie
archeologicznym w społeczeństwie; K_K08
- dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa K_K14
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Literatura
1. Abramowicz A., Historia archeologii polskiej. XIX i XX wiek, Warszawa 1991
2. Ashmore W., Sharer R.J., Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii,
Kraków 2008
3.Bahn P., Archeologia. Przewodnik, Warszawa 2006
4. Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii,
Poznań 1995
5.Kokowski A., Dwanaście miesięcy z archeologią, Warszawa 2010
6. Machowski W., Śladami Pauzaniasza. Podróż po starożytnej Grecji, Kraków 2013
7. Malinowska-Sypek A., Sypek R., Sukniewicz D., Przewodnik archeologiczny po
Polsce, Warszawa 2010
8. Pollard J., Historia archeologii. 50 najważniejszych odkryć, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: