Ćwiczenia warsztatowe/Praktyki muzealne 2800-DOMUZEA
Ćwiczenia warsztatowe mają na celu praktyczną naukę porządkowania,
metrykowania i inwentaryzowania artefaktów oraz ekofaktów pozyskanych
w trakcie badań archeologicznych, a także ich prawidłowego oznaczania i
zabezpieczenia w miejscu ich depozycji.
W trakcie zajęć wykorzystane będą różnowiekowe zasoby z badań
wykopaliskowych, będące częścią kolekcji dydaktyczno-historycznej
Wydziału Archeologii UW.
Formuła zajęć zakłada aktywny udział studentów w różnych zadaniach
praktycznych, takich jak:
- segregacja surowcowa i metrykowanie artefaktów i ekofaktów
pochodzących z badań na wybranym stanowisku;
- określenie stanu zachowania poszczególnych kategorii artefaktów i
ekofaktów;
- odpowiednie (z zachowaniem bezpieczeństwa i higieny pracy) pakowanie
lub przepakowanie oraz oznaczanie i zabezpieczenie zbiorów w sposób
dostępny do celów naukowych;
- spis z natury i inwentaryzacja materiałów zabytkowych z konkretnego
stanowiska.
Zajęcia umożliwiają studiującym:
- bezpośredni kontakt z różnowiekowym i wielokulturowym materiałem
zabytkowym, pochodzącym z badań wykopaliskowych i
powierzchniowych
oraz
- praktyczną naukę przeciwdziałania różnym zagrożeniom zarówno tym,
mającym wpływ na utratę wartości poznawczej artefaktów i ekofaktów, jak
i odnoszącym się do osób mających kontakt z materią zabytkową w
różnym stanie jej zachowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student:
K_W05: ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą prac naukowo-
technicznych w trakcie terenowych badań wykopaliskowych;
K_W06: ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych
społecznościach pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych,
obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii;
K_W09: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz
technik dokumentacji źródeł archeologicznych;
K_W20: ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa;
K_U03: potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki,
przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych
zagadnień;
K_U06: potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje
artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z
zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich
znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym;
K_U07: potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i
ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi;
K_U14: potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i
inicjując zadania badawcze;
K_U15: potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów
interdyscyplinarnych;
K_U16: potrafi zastosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w
działalności archeologicznej i dbać o ich przestrzeganie w pracach
zespołowych;
K_U17: potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie
archeologicznych badań terenowych;
K_U19: potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego
lub zleconego zadania badawczego;
K_K01: jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i
umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z
opiniami ekspertów;
K_K03: jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł
archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka;
K_K05: jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na
temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy
rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka;
K_K07: jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za
zachowanie dziedzictwa kulturowego;
K_K08: jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w
zakresie prowadzonych prac archeologicznych;
K_K14: jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych
z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz
przestrzegania tych zasad;
K_K15: jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz
przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na ocenę. Oceniane będą poszczególne zadania
wykonywane w trakcie ćwiczeń, a na zakończenie prac oceniony zostanie
utworzony w wersji cyfrowej inwentarz zabytków z różnych surowców dla
wybranego stanowiska.
Obecność w trakcie zajęć jest warunkiem dopuszczenia do zaliczenia;
dopuszczalne są (dwie) nieobecności w trakcie semestru.
Literatura
Bugaj M., 2018. Magazyny archeologiczne w Polsce – kwestia
przechowywania zabytków archeologicznych, czyli rzecz o stajniach
Augiasza i kilka przykładów dobrych praktyk. Raport 13, 155-169.
Polskie Stowarzyszenie Inwentaryzatorów Muzealnych, wzory
dokumentów (Wzory metryczek przy zabytkach i metryk na opakowania)
https://stowarzyszeniepsim.pl/wzory-dokumentow/przyjmowanie-przez-
muzeum-do-zbiorow-ruchomych-zabytkow-archeologicznych-
pochodzacych-z-badan-wykopaliskowych/
Pozostała literatura podawana będzie sukcesywnie na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: