Marketing i zarządzanie dla archeologów 2800-DOMARK
1. Marketing i zarządzanie dziedzictwem archeologicznym: wprowadzenie, definicje i podstawy prawne oraz marketingowe
2. Dziedzictwo archeologiczne a społeczeństwo: relacje i wzajemne oczekiwania
3. Marketing i zarządzanie dziedzictwem archeologicznym: teorie i możliwości
4. Podstawy przedsiębiorczości: od pomysłu do realizacji
5. Zarządzanie dziedzictwem archeologicznym: dokumentacja, ochrona, zabezpieczenie i konserwacja
6. Zagrożenia dla dziedzictwa archeologicznego: wczoraj, dziś i jutro
7. Zarządzanie niematerialnym dziedzictwem archeologicznym. Cyfrowe dziedzictwo
8. Marketing muzealny i zarządzanie zasobami muzealnymi
9. Promocja i popularyzacja dziedzictwa archeologicznego. Edukacja archeologiczna
10. Dziedzictwo archeologiczne jako produkt i marka
11. Sponsoring dziedzictwa archeologicznego
12. Komercjalizacja nauk humanistycznych. Rola podmiotów pozarządowych i prywatnych w marketingu i zarządzaniu dziedzictwem archeologicznym
13. Ścieżki rozwoju absolwenta archeologii. Zarządzanie karierą i wizerunkiem w archeologii.
14. Wybrane aspekty turystyki archeologicznej (zarządzanie, produkt, typy turystyki, grupy odbiorców, promocja)
15. Projekt ochrony, zarządzania i udostępniania wybranych zasobów dziedzictwa archeologicznego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka i potrafi zastosować podstawowe zasady marketingu i zarządzania dziedzictwem archeologicznym; K_W01
• ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury zajmujących się dziedzictwem archeologicznym; K_W07
• rozumie złożone zależności między archeologią a innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk ścisłych i ekonomicznych; K_W10
• zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych; K_W16
• zna i rozumie podstawowe definicje i koncepcje marketingu i zarządzania dziedzictwem archeologicznym; K_W16
• zna zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur
konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego; K_W18
• ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe, prace archeologiczne, na stanowiska archeologiczne, muzea; K_W19 Umiejętności
• potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje dotyczące pozyskiwania środków i przygotowywania projektów badawczych; K_U01
• uzyskuje umiejętności związane z marketingiem i zarządzaniem dziedzictwem archeologicznym; K_U03
• umie identyfikować zagrożenia zasobów dziedzictwa archeologicznego; K_U04
• potrafi wyjaśnić różnym interesariuszom zagadnienia związane z dziedzictwem archeologiczny; K_U10
• potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym; K_U15
• potrafi stworzyć projekt ochrony i zarządzania wybranym stanowiskiem archeologiczny; K_U17
• umie zaplanować pracę nad projektem, w muzeum lub na stanowisku archeologicznym; K_U20
• wie jak poszerzać swoją wiedzę i doskonalić swoje umiejętności zawodowe poza uczelnią; K_U21
Kompetencje
• jest gotów do oceny dziedzictwa kulturowego ludzkości i jego wagi dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności; K_K03
• jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego ludzkości i wie jak zarządzać tym dziedzictwem; K_K06
• ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; K_K07
• jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem; K_K08
• umie tworzyć projekty upowszechniające wiedzę o dziedzictwie archeologicznym w społeczeństwie i jest gotów do podejmowania inicjatyw mających na celu promocję, upowszechnianie i ochronę dziedzictwa kulturowego; K_K09
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę; forma zaliczenia: przygotowanie i realizacja wybranych zadań w ramach projektu grupowego
Literatura
1. Ashworth G., Planowanie dziedzictwa, Kraków 2015
2. Burduk-Jagielska A. (red.), Mechanizmy prawne zarządzania dziedzictwem kultury, Gdańsk-Warszawa 2016
3. Carman J., Archaeology and heritage: An introduction, London-New York 2002
4. Chowaniec R., Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Metody edukacji i popularyzacji, Warszawa 2010
5. Chowaniec R., Więckowski W. (red.), Archaeological Heritage: Methods of Education and Popularization, BAR International Series 2443, Oxford 2012 (wybrane teksty)
6. Dziedzictwo we współczesnym świecie, red. A. Marciniak, M. Pawleta, K. Kajda, Poznań 2018 (wybrane teksty)
7. Hall C. M., Baird T., James M., Ram Y., Climate change and cultural heritage: conservation and heritage tourism in the Anthropocene, „Journal of Heritage Tourism” 2016, nr 11:1, s. 10-24.
8. Gaweł Ł., Pokojska W., Pudełko A. (red.), Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym, Kraków 2016
9. International Journal of Heritage Studies
10. Murzyn-Kupisz M., Dziedzictwo kulturowe a rozwój lokalny, Kraków 2012
11. Museum Marketing. Competing in the Global Marketplace, red. R. Rentschler, A.–M. Hede, Oxford 2007.
12. Smith L., Uses of Heritage, New York 2006
13. Tabaczyński S., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A. (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań 2002 (wybrane teksty)
14. Timothy D. J., Nyaupane G. P. (red.), Cultural Heritage and Tourism in the Developing World: A Regional Perspective, London 2009
15. Tomaszewski A., Ku nowej filozofii dziedzictwa, Kraków 2012
16. Banasiak P., Freygant-Dzieruk M., Stawarz N., Wielocha E. (red.), Forum archeologii publicznej. Popularyzacja i edukacja archeologiczna, Łodź-Toruń 2020 (wybrane teksty).
17. Zdziebłowski Sz. (red.), Cyfrowy Archeolog. Podręcznik promocji archeologii w nowych mediach, Poznań 2014.
18. Gancarski J. (red.), Skanseny archeologiczne i archeologia eksperymentalna, Krosno 2012 (wybrane teksty).
19. Pawleta M., Archeologia odpowiedzialna społeczna. Działania z zakresu public i community archaeology w Polsce, Folia Praehistorica Posnaniensia, 2020, XXV, 169-170.
20. Kajda K., Pawleta M., Marciniak A., Archeologia, dziedzictwo archeologiczne i ich społeczne znaczenie w oczach współczesnych Polaków, Folia Praehistorica Posnaniensia, 2017, XXII, 71-84.
21. Krueger M., Śródziemnomorska turystyka archeologiczna – między ekskluzywnością a masowością, Turystyka Kulturowa, 2012, 5, 5-21.
22. Czopek S., Górski J. (red.), Między nauką a popularyzacją. Muzea i parki archeologiczne, Kraków 2016 (wybrane teksty)
23. Chowaniec R., Archaeology for everyone: presenting archaeological heritage to the public in Poland, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: