Laboratorium i warsztat opisu zabytku - moneta antyczna 2800-DOLAB-NUM
Laboratorium uczy studentów profesjonalnego opisu monet antycznych. Studenci nabywają wiedzę o przyczynach umieszczenia danych przedstawień na monecie, symbolice, elementach składowych. Na zajęciach omawiane będą monety jako źródło wiedzy archeologa (numizmatyka jako nauka pomocnicza). Ważnym elementem zajęć będzie zrozumienie funkcjonowania monety na terenie rodzimym oraz jako importu, a także zapoznanie się z monetą pod względem fizycznym.
Na pierwszych zajęciach dokładnie omówimy tematykę, zasady laboratorium, zasady zaliczenia, odbędą się też "pertraktacje" warunków.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładu, po którym nastąpią interaktywne ćwiczenia dotyczące właśnie omówionego materiału (podczas pracy zdalnej - tzw. zadania do wykonania i umieszczenia na Kampusie).
Przebieg wykładu będzie zawsze według tego samego schematu. Szczegółowo przedstawiane jest dane zagadnienie w postaci prezentacji Power Point, bardzo bogato ilustrowanej, zawsze w tym samym schemacie: cel ogólny zajęć, następnie cele szczegółowe, wykład toczy się ściśle według przedstawionych celów szczegółowych. Po wykładzie wykonywane są ćwiczenia, prowadzona jest dyskusja, quizy, itd
Tematyka zajęć została podzielona na trzy moduły: OLIMP; RZYM; ANTIQUITAS
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Zajęcia "zerowe" - wprowadzająco-organizacyjne (i pertraktacyjne :-)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MODUŁ I. OLIMP
2. Zwiedzamy Efez (wprowadzenie podstawowych pojęć używanych w numizmatyce)
3. Zwiedzamy Olimp (atrybuty bóstw greckich na monetach)
4. Zwiedzamy Ateny (broń na monetach greckich)
5. W oparach absurdu (przedstawienia "przyborów" religijnych)
6. W świecie dziwolągów (przedstawienia na monetach nie zawsze wiadomo czego :-)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MODUŁ II. RZYM
7. Zwiedzamy Forum Romanum (jak monety pomagają nam zrekonstruować budynki rzymskie)
8. Życie za denara (motywy na monetach nawiązujące do życia zwykłych ludzi: rozdawnictwo zboża, igrzyska, itd)
9. Spotkać Nerona (przedstawienia wizerunków cesarzy, motywy historyczne na monetach)
10. Z wizytą u Neptuna (przedstawienie portu w Ostii, elementów nawiązujących do podróży morskich, personifikacji cnót)
11. Wszystkie drogi wiodą do Rzymu : przedstawienia personifikacji Egiptu, Afryki, Aleksandrii, Armenii, Judei, Dacji, Germanii i wielu innych na monetach rzymskich - opis i wyjaśnienie poszczególnych elementów)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MODUŁ III. ANTIQUITAS
12. Wszystkie trupy prowadzą do Rzymu : monety władców, jak przedstawiali siebie na monetach, co przedstawiali na swoich monetach;
13. Botanika : rośliny na monetach antycznych;
14. Zoologia : zwierzęta na monetach antycznych;
15. Zodiak : przedstawienia znaków zodiaku na monetach.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W02; zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii i numizmatyce
K_W03; ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł numizmatycznych jako zabytku archeologicznego
K_W04; ma uporządkowaną wiedzę ogólną o społecznościach starożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu numizmatyki
K_W06; ma podstawową wiedzę o powiązaniach numizmatyki z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
K_W09; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla starożytnej Grecji i Rzymu, teorii i szkół badawczych w zakresie numizmatyki
K_W10; ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji źródeł numizmatycznych
K_W16 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI:
K_U03; samodzielnie interpretować źródła numizmatyczne jako źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy
K_U04; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii i numizmatyki, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U10; rozpoznawać różne rodzaje monet łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację
K_U12; rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła numizmatyczne
K_U19 pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu numizmatyki i archeologii
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:
K_K03; docenić niepowtarzalne wartości źródeł numizmatycznych i archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K04; krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji
K_K06; podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych
K_K07; uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K11 uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych i numizmatycznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę:
ocena końcowa z laboratorium jest średnią z trzech kolokwiów.
W ciągu semestru należy napisać na ocenę pozytywną trzy kolokwia, które odbywają się po każdym cyklu zajęć. Terminy wszystkich kolokwiów podane są na pierwszych zajęciach, w prezentacji wysłanej przez pocztę USOS do wszystkich Studentów zapisanych na zajęcia.
Aby przystąpić do kolokwiów należy spełnić następujące warunki:
- uczestnictwo w zajęciach dopuszczalne maksymalnie 2 nieobecności)
- wykonywanie zadań (ćwiczeń w opisie zabytku)
Warunki zaliczenia będą "pertraktowane" na pierwszych zajęciach.
Po pierwszych zajęciach udostępnię WSZYSTKIM SŁUCHACZOM prezentację "zerową", wraz z uwzględnieniem wypertraktowanych kwestii.
Literatura
- A. Burnett, Coinage in the Roman World, London 1987.
- K. Butcher, Roman Provincial Coins: An Introduction to the Greek Imperials, London 1988.
- T. L. Donaldson, Architectura numismatica, Or Architectual medals of classic Antiquity, Argonaut, Press, Chicago 1965.
- R.P. Duncan-Jones, Money and Government in the Roman Empire, Cambridge 1994.
- C. Howgego, The supply and use of money in the Roman world 200 B.C. to A.D. 300, Journal of Roman Studies 82: 1992, 1-31.
- Ch. Howgego, Ancient History from Coins, Routledge, New York 1995.
- W. Kaczanowicz, Aspekty ideologiczne w rzymskim mennictwie lat 235-284 n.e., Katowice
1988
A. Kluczek A., VNDIQVE VICTORES. Wizja rzymskiego władztwa nad światem w mennictwie złotego wieku Antoninów i doby kryzysu III wieku – studium porównawcze, Katowice 2009.
M. Mielczarek, Mennictwo starożytnej Grecji, Warszawa 2006
R. Stoll, Architektur auf römischen Münzen, Trier 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: