Człowiek w pradziejach 2800-DOCZ
Zajęcia składają się z trzech paneli tematycznych, których celem jest ogólne zaznajomienie studentów z szeroko
pojętą problematyką archeologii pradziejowej. W ramach poszczególnych paneli poruszane są następujące
zagadnienia:
I. Paleolit i mezolit:
1. PERIODYZACJA PRADZIEJÓW
2. OD AUSTRALOPITEKA DO HOMO ERECTUS
3. CO TO ZNACZY BYĆ CZŁOWIEKIEM.
4. OSADNICTWO ORAZ PODSTAWY GOSPODARKI W GÓRNYM PALEOLICIE I MEZOLICIE
5. ROZWÓJ ZACHOWAŃ SYMBOLICZNYCH I DUCHOWYCH W GÓRNYM PALEOLICIE I MEZOLICIE
II. Neolit:
1. OKRES NEOLITU – REWOLUCJA CZY KONIECZNOŚĆ?
2. OD ŁOWCY DO ROLNIKA. PRZYCZYNY ROZWOJU GOSPODARKI WYTWÓRCZEJ
3. KULTURA MATERIALNA NEOLITU
4. DYFUZJA NEOLITYCZNA W EUROPIE
III. Epoka brązu i wczesna epoka żelaza:
1. EPOKA BRĄZU – PODSTAWY PODZIAŁU CHRONOLOGICZNEGO I KULTUROWEGO
2. POCZĄTKI EPOKI BRĄZU W EUROPIE ŚRODKOWEJ.
3. KULTURA MATERIALNA I DUCHOWA EPOKI BRĄZU
4. WIELKA ZMIANA – ROZWÓJ ZIEM POLSKICH W DOBIE PÓL POPIELNICOWYCH
5. WCZESNA EPOKA ŻELAZA
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza • ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii pradziejowej w systemie
nauk historycznych oraz społeczno-kulturowej przeszłości człowieka; K_W01
• zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii pradziejowej; K_W02
• ma uporządkowaną wiedzę ogólną o kulturach archeologicznych w epoce kamienia,
brązu i żelaza z uwzględnieniem podstawowej terminologii i teorii badawczych;
K_W04
• ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych
osiągnięciach w zakresie archeologii pradziejowej; K_W08
• ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach
adaptacji do różnych warunków środowiskowych; K_W14
• ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania
przez dawne społeczności; K_W15
Umiejętności • umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie
archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; K_U03
• potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi
właściwymi dla archeologii pradziejowej; K_U08
• potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej społeczeństw
pradziejowych; K_U09
• rozpoznaje, analizuje i wykorzystuje teksty źródłowe przydatne w pracy i warsztacie
archeologa historycznego; K_U10
• potrafi wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami
kulturowymi i społecznymi; K_U12
Kompetencje
• uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych kultur pradziejowych jako
elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości; K_K02
• ma świadomość niepowtarzalnej wartości zabytków archeologicznych w odtwarzaniu
przeszłości człowieka; K_K03
• ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu
przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do
współczesności; K_K06
• ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; K_K07
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe w sesji egzaminacyjnej z całości omawianego materiału. Warunkiem zaliczenia jest
otrzymanie min. 51% punktów z całości testu. Przewidywany jest dodatkowy termin egzaminu w sesji
poprawkowej. Każdemu studentowi przysługują dwa podejścia do zaliczenia. Warunkiem dopuszczenia do
kolokwium zaliczeniowego jest posiadanie maksymalnie dwóch nieobecności w semestrze.
Literatura
Kozłowski J. K., 2005, Świat przed rewolucją neolityczną. Wielka historia świata. Tom 1,
Kraków
Kaczanowski P., Kozłowski J. K., 1998, Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), t. 1,
Kraków
Śliwa J., red., 2005. Wielka Historia Świata, t. 2. Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji”
neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego. Kraków.
Lewin R., Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Warszawa 2002
Kozłowski J. K., 1999, Prehistoria. Encyklopedia Historyczna Świata. Tom 1, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: