Barbarzyńcy tworzą nową Europę 2800-DOBAR
Celem zajęć jest charakterystyka procesów związanych z kształtowaniem się Europy od połowy I
tysiąclecia p.n.e. do około 1500 roku (okres przedrzymski, okres wpływów rzymskich, okres wędrówek
ludów, wczesne i późne średniowiecza). Na zajęciach omówiona zostanie złożoność świata europejskiego
Barbaricum w tym funkcjonujących w jego obrębie wpływów i tradycji kulturowych, których
identyfikacja i oddziaływanie możliwe są dzięki analizie znalezisk archeologicznych. Scharakteryzowane
zostaną procesy związane z kształtowaniem się struktur plemiennych i państwowych w okresie wczesnego
średniowiecza oraz towarzyszących im zjawisk w sferze kultury duchowej i materialnej. Przedstawione
zostaną także zjawiska, które ukształtowały Europę w okresie późnego średniowiecza w tym przemiany
społeczne, ekonomiczne oraz w sferze kultury materialnej przejawiające się nowymi formami osadnictwa
i zmianami w asortymencie wyrobów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
• zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii w kontekście najważniejszych kultur
archeologicznych, struktur plemiennych oraz państwowych na Niżu Europejskim; K_W02
• posiada podstawową znajomość najważniejszych kultur archeologicznych, struktur plemiennych oraz
państwowych na Niżu Europejskim; K_W04
• ma podstawową wiedzę o strukturach osadniczych; K_W04
• ma wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą
terminologię, teorie i metodologię z zakresu prowadzonych zajęć; K_W05
• ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w
zakresie prowadzonych zajęć; K_W08
• znajomość podstawowej literatury przedmiotu; K_W11
• znajomość procesów osadniczych, migracyjnych i państwotwórczych; K_W14
• umiejętność identyfikacji najważniejszych elementów kultury materialnej jednostek kulturowych
barbarzyńskiej i średniowiecznej Europy; K_U01
• umiejętność weryfikacji i krytycznej oceny danych z wybranych źródeł (literatura, publikacje
internetowe, pliki graficzne); K_U01
• umiejętność formułowania opinii z wykorzystaniem różnego rodzaju danych (dane z badań
wykopaliskowych, dane archiwalne, wyniki badań laboratoryjnych itp.); K_U16
potrafi dobrać dane o najważniejszych jednostkach kulturowych barbarzyńskiej i średniowiecznej
Europy; K_K02
• rozumie procesy związane z kształtowaniem się Europy; K_K03
• jest gotów do podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu
przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności;
K_K06
• rozumie konieczność dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa; K_K14
Literatura
1. A. Buko, Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej. Odkrycia-hipotezy-interpretacje, Warszawa
2011;
2. A. Kokowski, Starożytna Polska. Od trzeciego stulecia przed narodzinami Chrystusa do schyłku
starożytności, Warszawa 2006.
3. M. Mączyńska, Światło z popiołów. Wędrówki ludów w Europie w IV i V wieku, Warszawa 2013;
4. K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004;
5. S. Suchodolski, Numizmatyka średniowieczna. Moneta źródłem archeologicznym, numizmatycznym i
historycznym, Warszawa 2011.
6. Wielka Historia Polski, wyd. FOGRA, tom 1 – P. Kaczanowski, J. K. Kozłowski, tom 2 – J.
Wyrozumski), tom 3 – K. Baczkowski, Kraków 1998-1999.
7. Historia kultury materialnej Polski w zarysie, tom 1 i 2, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978.
Szczegółowy spis literatury zostanie przedstawiony na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: