Warsztat pracy naukowej 2800-DO2WAR
Zajęcia maja na celu przygotowanie studentów do prowadzenia samodzielnej pracy badawczej w zakresie krytycznego korzystania ze źródeł i publikacji naukowych oraz właściwego komponowania własnej wypowiedzi z zastosowaniem aparatu naukowego.
Cel zajęć realizowany jest częściowo poprzez wspólną dyskusję nt. takich kwestii, jak definicja i rodzaje pracy (publikacji) naukowej, jej struktura oraz inne elementy dyskursu naukowego, co da podstawy do rozwijania umiejętności krytycznej lektury i oceny publikacji naukowych oraz ich właściwego wykorzystywania w pracy badawczej. Duży nacisk podczas
zajęć kładziony jest też na ćwiczenia praktyczne z zakresu konstruowania własnej wypowiedzi naukowej, co wiąże się ze skomponowaniem układu pracy, wyszukaniem informacji dot. stanu badań nad wybranym tematem, poprawnym zaprezentowaniem bazy źródłowej, a także stworzeniem aparatu naukowego (przypisów, spisu literatury), abstraktu, streszczenia, słów kluczowych i podpisów do materiału ilustracyjnego.
Omawiane zagadnienia:
1. Cele i założenia publikacji naukowej w archeologii. Publikacja naukowa i
popularnonaukowa.
2. Aparat naukowy: bibliografia, odsyłacze (systemy).
3. Terminologia naukowa i budowanie definicji (termin a pojęcie).
4. Źródło a opracowanie. Krytyka źródła, a polemika naukowa
5. Rodzaje archeologicznych tekstów naukowych (monografia, artykuł problemowy,
sprawozdanie/raport, referat, esej, recenzja).
6. Struktura archeologicznej publikacji naukowej.
7. Budowa publikacji naukowej a funkcje poszczególnych rozdziałów.
8. Streszczenie, abstrakt, słowa kluczowe; sporządzanie notatki na podstawie krótkiego
wykładu podczas zajęć.
9. Cytat, parafraza, odwołanie, polemika a autocytat, plagiat, autoplagiat; tekst naukowy
jako własność intelektualna.
10. Kwerenda do tematu: rodzaje kwerend w archeologii; internetowe bazy danych
bibliograficznych i repozytoria; ćwiczenie praktyczne z kwerendy do wybranego
zagadnienia.
11. Prezentacja wyników badań: katalog (konstrukcja, zakres informacji), tabela, wykres,
mapa, plan, rysunek/fotografia (elementy właściwie przygotowanej ilustracji).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Student będzie w stanie rozróżnić tekst naukowy od nienaukowego. W samodzielnie przygotowanym tekście będzie umiał sporządzić spis literatury, odwołania oraz ilustracje wraz podpisami. Będzie umiał krytycznie ocenić inne prace i publikacje. Będzie w stanie nazwać i skomentować poszczególne elementy publikacji naukowej.
W efekcie realizacji zajęć student:
- pozna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu metodyki pracy naukowej w zakresie archeologii (K_W02; K W04);
- pozna i zrozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11), a także pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego (K_W16);
- będzie umiał wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o zabytkach archeologicznych z wykorzystaniem literatury, mediów elektronicznych i innych źródeł (K_U01, K_U02);- będzie umiał samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności
badawcze w zakresie archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03);
- będzie umiał zaplanować własną pisemną pracę naukową (K_U23);
- będzie gotów dokonać krytycznej oceny archeologicznych publikacji naukowych (K_K04);
- będzie miał świadomość potrzeby krytycznej analizy archeologicznych publikacji naukowych (K_K05);
- zrozumie znaczenie problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową w zakresie wykorzystywania cudzych i tworzenia własnych opracowań naukowych (K_K11).
Kryteria oceniania
Podstawą dopuszczenia do zaliczenia zajęć jest obecność (dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione).
Ocenie podlegać będzie:
- aktywność podczas zajęć (20%),
- przygotowanie krótkich wypowiedzi ustnych (40%),
- przygotowanie krótkich prac pisemnych – zarówno w domu, jak i podczas zajęć (40%).
Literatura
J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1995.
P. Siuda, P. Wasylczyk, Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Warszawa 2018.
J. Świetlikowska, Dobry tekst naukowy, „Studia z Teorii Wychowania”, t. II, nr 1 (2), 2011, 172–193.
T. Liśkiewicz, G. Liśkiewicz, Wprowadzenie do efektywnego publikowania naukowego. Jak przygotować, wysyłać i promować artykuł naukowy, Łódź 2014.
Wskazówki EASE (Europejskiego Stowarzyszenia Redaktorów Naukowych) dla autorów i tłumaczy artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim, tłum. S. Ufnalska, European Association of Science Editors.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: