Zajęcia wdrożeniowe (I rok nauki) 2800-DO-WDR-I
Przedmiot ma za zadanie rozwinąć również kompetencje studentów związane z komunikacją interpersonalną i pracą w zespole. W dalszej części zdobyta wiedza oraz umiejętności wdrażane będą w konkretny projekt wdrożeniowy (projekt wystawy, ścieżki dydaktycznej, ochrony stanowiska archeologicznego, imprezy plenerowej, etc.).
Szczegółowe treści programowe uzależnione będą od poszczególnych prowadzących oraz od studentów (tematów ich prac, pomysłów, kierunków, specjalizacji).
Podstawowe treści programowe obejmą:
1. Wprowadzenie. Wyzwania i perspektywy. Podstawy organizacji i zarządzania projektem wdrożeniowym związanym z badaniami archeologicznymi i dziedzictwem archeologicznym.
2. Wdrożenie w praktyce - planowanie budżetu, określenie i weryfikacja potrzeb odbiorcy/klienta (np. zwiedzających, organizacje pozarządowe, firmy IT, etc.), ryzyko niepowodzenia i oszacowanie jego oddziaływania.
3. Specyfika i znaczenie kompetencji w pracy wdrożeniowej. Elementy procesu komunikowania się. Role w projekcie. Zalety i wady pracy w projekcie wdrożeniowym. Zasady prowadzenia pracy.
4. Zarządzanie wdrożeniem i strategia wdrażania projektu. Tworzenie dokumentacji wdrożeniowej.
5-12. Praca nad konkretnym wybranym projektem.
13. Ocena wyników pracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna terminologię i pojęcia stosowane w metodyce badań archeologicznych, antropologii kultury, historii, geologii, geografii; K_W02
ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych i nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii; K_W06
ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury zajmujących się dziedzictwem archeologicznym; K_W07
rozumie złożone zależności między archeologią a innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; K_W10
ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii; K_W11
zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa; K_W15
zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych; K_W16
zna zasady etyki zawodowej archeologa; K_W17
zna zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego; K_W18
ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne; K_W19
Umiejętności
potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji; K_U01
potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień w celu stworzenia projektu; K_U03
potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne; K_U09
potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców; K_U10
potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze; K_U14
potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów, przyjmując w nim różne role, i komunikować się z grupą oraz dobierać narzędzia odpowiednie do rozwiązywania problemów związanych z pracą grupową; K_U15
potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej; K_U20
Kompetencje
jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości; K_K02
jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności; K_K06
potrafi efektywnie inicjować współpracę ze społeczeństwem w zakresie przygotowywanych projektów wdrożeniowych; K_K08
jest gotów do podejmowania inicjatyw mających na celu promocję, upowszechnianie i ochronę dziedzictwa kulturowego; K_K09
jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; K_K15
Literatura
Podstawowa zalecana literatura:
Koźmiński A. K., Piotrowski W., Zarządzanie teoria i praktyka, Warszawa 2004
Ashworth G., Planowanie dziedzictwa, Kraków 2015
Chowaniec R., Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Metody edukacji i popularyzacji, Warszawa 2010
Chowaniec R., Więckowski W. (red.), Archaeological Heritage: Methods of Education and Popularization, BAR International Series 2443, Oxford 2012 (wybrane teksty)
González-Ruibal A., 2007. Making things public: Archaeologies of the Spanish Civil War, Public Archaeology 6.4, 2007, s. 203–226
Smith L., Uses of Heritage, New York 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: