Zwierciadło starożytnego Świata – warsztaty numizmatyczne o rzymskiej potędze i chwale 2800-DKZWIER
Wprowadzenie do zajęć
Na zajęciach zgłębimy, czym jest numizmatyka rzymska i dlaczego jest kluczowa dla
zrozumienia świata starożytnego. Omówimy znaczenie monet w badaniach archeologicznych,
historycznych i kulturowych oraz ich funkcję jako źródła informacji o gospodarce, polityce i
ideologiach Cesarstwa Rzymskiego.
Moneta jako znalezisko – pojedyncze i skarby
Monety mogą być odkrywane zarówno jako pojedyncze znaleziska, jak i w formie skarbów.
Poznamy różnice w interpretacji tych dwóch rodzajów odkryć, co mogą nam powiedzieć o
życiu codziennym, handlu i kryzysach politycznych w Imperium Romanum.
Czym jest moneta prowincjonalna rzymska?
Zgłębimy tajemniczy świat monet prowincjonalnych, wybijanych przez lokalne ośrodki w
prowincjach Cesarstwa. Przyjrzymy się, w jaki sposób łączyły one rzymskie wzorce z
regionalnymi tradycjami i potrzebami. Dowiemy się, jak te monety różniły się od
standardowych denarów i aureusów.
Moneta jako przedmiot do wyrażania lokalnych tradycji i wierzeń
Rzymskie monety prowincjonalne nie tylko służyły jako środek płatniczy, lecz także były
swoistą platformą artystyczną, wykorzystywaną do wyrażania lokalnych wierzeń, bogów i
tradycji. Przeanalizujemy, jak różnorodne były przedstawienia na monetach z różnych
zakątków imperium.
Rzymskie wyobrażenia o świecie na podstawie monet rzymskich
Monety rzymskie były narzędziem propagandy, przedstawiającym wizję świata według
Rzymian. Będziemy analizować wizerunki władców, bogów, scen historycznych i alegorii,
aby odkryć, jak Rzym widział siebie oraz innych.
Wizyta w Muzeum Narodowym w Warszawie
Kulminacyjnym punktem zajęć będzie wizyta w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie
uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć oryginalne monety rzymskie. W trakcie wizyty
dowiemy się, jak wygląda konserwacja i przechowywanie numizmatów oraz przeprowadzimy
analizę wybranych zabytków pod kątem ich funkcji i symboliki.
Dlaczego warto wziąć udział?
Zajęcia z numizmatyki rzymskiej to nie tylko nauka o monetach, lecz także fascynujące
spojrzenie na życie starożytnych Rzymian. To kurs dla osób ciekawych historii,
zainteresowanych starożytnością i pragnących zobaczyć, jak monety opowiadają historie
sprzed tysięcy lat. Wspólna analiza numizmatów i praktyczne doświadczenia sprawiają, że
kurs jest unikalnym połączeniem nauki i pasji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk,
społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i
metodologicznej
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii
K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł
archeologicznych
K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz
dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i
ścisłych
K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych
osiągnięciach w zakresie archeologii
K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji przedstawień
numizmatycznych
K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości monet oraz sposobów ich wykorzystania
przez starożytne społeczności
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI:
K_U02 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w
różnych źródłach numizmatycznych
K_U03 samodzielnie interpretować źródła ikonograficzne
K_U09 posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi
właściwymi dla numizmatyki antycznej
K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami (numizmatami) a dawnymi
procesami kulturowymi i społecznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:
K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy
konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu
przeszłości człowieka
K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł numizmatycznych i historycznych ze
świadomością wieloaspektowości interpretacji
K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu
przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do
współczesności
K_K12 uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym
podłożem kulturowym
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach
Kolokwium / egzamin na koniec zajęć
Literatura
M.R. Alföldi, Antike Numismatik, t. 1-2, Mainz 1978.
Boteva, D. (2021). Cities' Identities Viewed through Reverse Types with Fortification
Constructions: A Case Study of the Provincial Coinage of Thrace, in: U. Peter, Vl. Stolba
(eds.), Thrace – Local Coinage and Regional Identity, Berlin 507-552.
Calliari, I. (2011). Metallurgical and Technological Investigation on Augustean Auxiliary
Coins from Thraco-Moesia, Archéoscience, Revue d’archéométrie 35, 9-18.
Davis, P., Paunov, E.I, (2012). Imitations of Republican denarii from Moesia and Thrace, in:
E.I. Paunov, S. Filipova (eds.), HPAKΛEOYΣ ΣΩTHPOΣ ΘAΣIΩN. Studia in honorem Iliae
Prokopov sexagenario ab amicis et discipulis dedicata, Veliko Tarnovo, 389-413.
C. J. Howgego, Ancient History from Coins, London-New York 1995.
M. R. Alföldi, Bild und Bildsprache der römischen Kaiser. Beispiele und Analysen, Mainz
1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: