Badania eksperymentalne, doświadczanie i archeologia publiczna 2800-DKEKS
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką archeologii publicznej, badań eksperymentalnych oraz doświadczaniem w archeologii i objaśnienie relacji miedzy tymi elementami. Równocześnie, uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób przeprowadzać eksperymenty, efektywnie popularyzować wiedzę archeologiczną, jakie są przydatne narzędzia w edukacji, a także jaką ma rolę spełniać archeolog w przestrzeni publicznej. W trakcie zajęć omawiane są przykłady wybranych eksperymentów i wydarzeń popularnonaukowych realizowanych w Polsce i na świecie. W efekcie studenci mają nabyć wiedzę, która umożliwi im samodzielne przygotowanie i realizację projektów w zakresie badań eksperymentalnych i popularyzacji archeologii. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w wybranym wydarzeniu popularnonaukowym lub przygotowanie treści z zakresu archeologii do mediów społecznościowych.
Treści programowe:
1. Czym są badania eksperymentalne, doświadczanie i archeologia publiczna?
2. Co daje nam archeologia eksperymentalna?
3. Czy możemy doświadczać przeszłości?
4. Jaką rolę spełnia archeolog w przestrzeni publicznej?
5. Jak efektywnie edukować i popularyzować wiedzę archeologiczną?
6. Przegląd wybranych eksperymentów przeprowadzonych w Polsce i Europie.
7. Przegląd wybranych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym.
8. Z wizytą w Biskupinie - archeologia doświadczalna i popularyzacja na terenie rezerwatu przy Muzeum Archeologicznym w Biskupinie.
9. Przedstawienie propozycji własnych projektów o charakterze popularnonaukowym lub badań eksperymentalnych.
10. Uczestnictwo w wybranym wydarzeniu popularnonaukowym lub przygotowanie treści z zakresu archeologii do mediów społecznościowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologicznych badaniach eksperymentalnych i archeologii publicznej
K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologicznych badań eksperymentalnych i archeologii publicznej
K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologicznych badań eksperymentalnych i archeologii publicznej
K_W11 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących badań eksperymentalnych i archeologii publicznej
K_W17 ma podstawową wiedzę i orientację we współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu
dziedzictwa kulturowego
K_W19_ zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych w zakresie przeprowadzonych na nich badań eksperymentalnych i ich popularyzacji i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych
K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii eksperymentalnej i archeologii publicznej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U24 współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu archeologicznych badań eksperymentalnych oraz archeologii publicznej oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K05 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka
K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K07 uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K08 wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie
archeologicznym w społeczeństwie
K_K09 inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych
K_K10 uznania społecznej roli archeologii
Kryteria oceniania
Przygotowanie własnego projektu upowszechniającego wiedzę archeologiczną lub badań eksperymentalnych. Uwzględniany jest również aktywny udział słuchaczy (dyskusja) w zajęciach oraz uczestnictwo w wybranym wydarzeniu popularnonaukowym lub przygotowanie treści z zakresu archeologii do mediów społecznościowych.
Kryteria oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3,5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3,0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z niedociągnięciami
2,0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Chowaniec R. 2010. Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i promocji, Warszawa.
Coles J. 1977. Archeologia eksperymentalna, Warszawa.
Comis L. 2010. Experimental Archeology: methodology and new perspectives in Archeological Open Air Museums, EuroREA 7, s. 9-12.
Cunningham, J. Heeb, R. Paardekooper (red.) 2008. Experiencing Archaeology by Experiment, Exeter.
Ferguson J.R. (red.) 2010. Designing Experimental Research in Archaeology. Examining Technology Through Production and Use, Colorado.
Gürsu, I. (red.) 2019. Public archaeology: theoretical approaches and current practices, London.
Harding A. F. (red.) 1999. Experiment and Design. Archaeological Studies in Honour of John Coles, Oxford and Oakville.
Hurcombe L. 2004. Experimental Archaelogy. W: C. Renfrew, P. Bahn (red.), Archaeology: The Key Concepts, London, s. 83–87.
Mathieu J. R. (red.) 2002. Experimental archaeology, replicating past objects, behaviors and processes, BAR International Series 1035, Oxford.
Moshenska G. (red.) 2017. Key concepts in public archaeology, London.
Outram A. K. 2008. Introduction to experimental Archaeology, World Archaeology 40 (1), s. 1–6.
Pawleta M. 2016 Przeszłość we współczesności. Studium metodologiczne archeologicznie kreowanej przeszłości w przestrzeni społecznej, Poznań.
Petersson B., Narmo L.E. (red.) 2011. Experimental Archaeology. Between Enlightenment and Experience, Värnamo.
Shimada I. 2005. Experimental Archaeology, W: H.D.G. Maschner, C. Chippindale (red.), Handbook of Archaeological Methods, vol. I, Lanham, New York, Toronto, Oxford, s. 603–642.
Stone P., Planel P.G. (red.) 1999. The Constructed Past. Experimental archeology, education and the public, London–New York.
Tabaczyński S., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A. (red.) 2012 Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań.
Williams, H., Pudney, C., Ezzeldin, A. (red.) 2019. Public archaeology: arts of engagement, Oxford.
Public Archeology (czasopismo)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: