Dziedzictwo archeologiczne parków narodowych Ameryk i Oceanii 2800-DKDZIEDZ
Zajęcia będą składały się z bloków tematycznych
podzielonych wedle kryterium geograficznego.
Zaprezentowane zostaną wybrane Parki Narodowe z
obszaru obu Ameryk oraz Oceanii. Co pozwoli na
szerokie panoramiczne zaprezentowanie
problematyki i lokalnych zalezności etniczno-
kulturowanych, które czesto determinują formy
funkcjonowania dziedzictwa archeologicznego w
obrębie struktury Parku. Podczas zajęć studenci
będą mieli okazję poznać wybrane kultury
archeologiczne związane z obszarami aktualnych
Parków Narodowych. Dobór Parków zostanie opierał
się głównie na dziedzictwie archeologicznym, jednak
w trakcie semestru studenci będą mieli okazję
zapoznać się z problematyką społeczną, prawną czy
turystyczną prezentowanych terenów.
Niektóre Parki Narodowe ze względu na wysokie
zagęszczenie pozostałości archeologicznych będą
wymagały bardziej szczegółowego omówienia.
Większość prezentowanych Parków znajduje się na
Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO z tego
względu zostaną również zasygnalizowane zarówno
2
wady jak i zalety płynące z tego prestiżowego
wyróżnienia.
Docelowo zajęcia będą składać się z dwóch części.
Podczas pierwszej prowadzący przedstawi ogólne
wprowadzenie do tematu, a następnie będzie miała
miejsce dyskusja w oparciu o zadaną literaturę
moderowana przez prowadzącego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W03; K_W06; K_W07; K_W08; K_W10
ma podstawową wiedzę w zakresie opisu,
analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
ma podstawową wiedzę o powiązaniach
archeologii z innymi dziedzinami oraz
dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk
przyrodniczych i ścisłych
rozumie związek między
interdyscyplinarnością funkcjonowania
Parków Narodowych a zachowaniem i
popularyzacją dziedzictwa archeologicznego
ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych
osiągnięciach w zakresie możliwości badania
i ochrony dziedzictwa archeologicznego w
specyficznym środowisku Parków.
ma uporządkowaną wiedzę ogólną o
metodach i technikach dokumentacji i
eksploracji stanowisk archeologicznych
Umiejętności: K_U02; K_U03; K_U10; K_U14;
K_U20
Student umie:
wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje
pozyskane z różnych analiz
intersdyscyplinarnych
samodzielnie interpretować źródła
archeologiczne, dobierając właściwe metody
analityczne, oraz zaprezentować uzyskane
wyniki pracy
rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury
materialnej łącznie z kontekstem oraz
właściwie je dokumentować i przeprowadzać
ich krytyczną analizę i interpretację
zastosować odpowiednie metody i techniki
archeologiczne w badaniach stanowisk w
zróżnicowanym środowisku naturalnym i
3
społecznym
przygotowywać prace pisemne dotyczące
zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem
różnych materiałów źródłowych
Kompetencje społeczne: K_K01; K_K04; K_K05
Student jest gotów do:
wykorzystywania posiadanej przez siebie
wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy
konieczności konfrontowania jej z opiniami
ekspertów
krytycznej oceny interpretacji źródeł
archeologicznych z wykorzystaniem
wieloaspektowej interpretacji
wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy
na temat kompleksowej natury kultury i potrafi
analizować rozmaite kategorie źródeł dla
odtworzenia przeszłości człowieka
Kryteria oceniania
Ocena będzie składową na podstawie:
Wystąpień w trakcie zajęć (30%): oceniany będzie
aktywny i merytoryczny udział w dyskusji i
umiejętność formułowania wniosków na podstawie
zadanej literatury przedmiotu oraz materiałów
omawianych przez prowadzących
Egzamin końcowy (70%): w jego skład wchodzić
będą pytania otwarte i zamknięte sprawdzające
wiedzę z zakresu prezentowanych informacji w
trakcie zajęć.
Literatura
Zostanie podana na zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: