Ceramika egipska - teoria i praktyka 2800-DKCERA
Zajęcia podzielone będą na dwie części: teoretyczną (wykłady) i praktyczną (ćwiczenie dokumentacji)
Teoretyczna część zajęć poruszy następujące
zagadnienia:
- właściwości naczyń ceramicznych;
- surowce wykorzystywane do produkcji ceramicznej;
- proces i metody produkcji naczyń;
- funkcje naczyń ceramicznych w dawnych
społecznościach, szczególnie w Egipcie faraońskim;
- socjoekonomiczne znaczenie ceramicznych naczyń w
dawnych społecznościach, szczególnie w Egipcie
faraońskim;
- typy naczyń występujących w Egipcie faraońskim, z
podziałem na okresy;
- znaczenie ceramiki jako źródła archeologicznego;
- metody badań naczyń ceramicznych: analizy
typologiczne, chronologiczne, technologiczne,
funkcjonalne, archeometryczne, etnoarcheologiczne,
eksperymentalne;
- metody dokumentacji ceramiki: sortowanie, liczenie,
opis, rysunek, fotografia, digitalizacja i przygotowywanie
dokumentacji do publikacji.
Praktyczna część zajęć będzie polegała na wykonaniu
opisu i rysunku (ręcznego oraz przerysu w programie
komputerowym) wybranych fragmentów ceramiki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię
stosowane w archeologii
K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy
i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W10 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i
technikach dokumentacji źródeł archeologicznych
K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości
surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne
społeczności
Umiejętności: student potrafi:
K_U10 rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury
materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je
dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i
interpretację
K_U12 rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i
klasyfikować źródła archeologiczne
K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami a
dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi
K_U14 zastosować odpowiednie metody i techniki
archeologiczne
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K_K03 doceniania niepowtarzalnych wartości źródeł
archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości
człowieka
K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł
archeologicznych i historycznych ze świadomością
wieloaspektowości interpretacji
Kryteria oceniania
Na ocenę składają się: wykonanie opisu i rysunku 10
fragmentów ceramiki oraz obecność i aktywność na
zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione
nieobecności
Literatura
Arnold, D., Bourriau, J. (eds), An Introduction to Ancient
Egyptian Pottery, Mainz am Rhein 1993.
Bourriau, J., Nicholson, P., Rose, P., “Pottery”, in: T.
Nicholson, I. Shaw (eds), Ancient Egyptian Materials and
Technology, Cambridge 2000, 121-147.
Wodzińska, A., A Manual of Egyptian Pottery (Volumes 1-
4), Boston 2010.
David, R. (ed.), Concise Manual for Ceramic Studies from
the Nile Valley to the Middle East, Paris 2022.
Bader, B., “Ancient Egyptian Pottery”, in: I. Shaw, E.
Bloxam (eds), The Oxford Handbook of Egyptology,
online edition, 2017.
3
Aston, D., “2. Techniques of Recording and Description”,
in: D. Aston, Die Keramik des Grabungsplatzes Q1,
Mainz am Rhein 1998, 7-52.
Sinopoli, C., Approaches to Archaeological Ceramics,
New York 1991.
Horejs, B., Jung, R., Pavúk, P. (eds), Analysing Pottery.
Processing – Classification – Publication, Bratislava
2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: