Popularyzacja archeologii w praktyce. Działania w Muzeum Archeologicznym w Biskupinie 2800-DKBIS-WYJ
Zajęcia mają charakter praktyczny, a ich celem jest zaznajomienie studentów z popularyzacją wiedzy z zakresu archeologii. Konwersatoria odbywają się na terenie rezerwatu przy Muzeum Archeologicznym w Biskupinie. W trakcie pierwszego spotkania wczesną wiosną (obowiązkowego dla wszystkich uczestników zajęć) organizowane są warsztaty przeznaczone wyłącznie dla studentów, które prowadzone są przez pracowników Muzeum oraz dydaktyków z Wydziału Archeologii UW. W ich trakcie studenci mają możliwość zapoznania się z „pradziejowymi rzemiosłami” – m.in. obróbką krzemienia, kości, poroża, metalu czy wytwarzaniem naczyń ceramicznych. Podczas kolejnych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym (studenci uczestniczą w jednym wybranym przez siebie wydarzeniu), odbywających się na początku maja i w trzecim tygodniu września, studenci prezentują efekty uzyskane podczas warsztatów. Równocześnie mają możliwość popularyzacji wiedzy archeologicznej, nabytej w trakcie studiów archeologicznych, szerokiemu gronu osób zainteresowanych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu popularyzacji archeologii
K_W17 ma podstawową wiedzę i orientację we współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu dziedzictwa kulturowego
K_W19_ zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych w zakresie ich popularyzacji z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych
K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie popularyzacji archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U24 współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu popularyzacji archeologii oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K07 uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K08 wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie
archeologicznym w społeczeństwie
K_K09 inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych
K_K10 uznania społecznej roli archeologii
Kryteria oceniania
Uwzględnianie jest aktywne uczestnictwo w warsztatach i wybranym wydarzeniu popularnonaukowym obywających się na terenie rezerwatu przy Muzeum Archeologicznym w Biskupinie.
Literatura
Chowaniec R. 2010. Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i promocji, Warszawa.
Gürsu, I. (red.) 2019. Public archaeology: theoretical approaches and current practices, London.
Moshenska G. (red.) 2017. Key concepts in public archaeology, London.
Pawleta M. 2016 Przeszłość we współczesności. Studium metodologiczne archeologicznie kreowanej przeszłości w przestrzeni społecznej, Poznań.
Stone P., Planel P.G. (red.) 1999. The Constructed Past. Experimental archeology, education and the public, London–New York.
Tabaczyński S., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A. (red.) 2012 Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań.
Williams, H., Pudney, C., Ezzeldin, A. (red.) 2019. Public archaeology: arts of engagement, Oxford.
Public Archeology (czasopismo)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: