Tożsamość mieszkańców doliny Nilu w starożytności 2800-DFNIL
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z
zagadnienia z zakresu archeologii tożsamości, i tym
samym przybliżenie im tożsamości mieszkańców
doliny Nilu w starożytności. Pierwsze zajęcia będą
poświęcone wprowadzeniu teoretycznemu do
zagadnień związanych z badaniem tożsamości w
przeszłości. Następnie postaramy się lepiej poznać
mieszkańców doliny Nilu w starożytności, zgłębiając
następujące tematy:
- tożsamość kulturowa i etniczna;
- religijność;
- płeć, seksualność oraz wiek;
- tożsamość i klasa społeczna;
- grupy wykluczone.
W ramach zaliczenia każdy z uczestników będzie
musiał przygotować prezentację na jeden z
zaproponowanych tematów dotyczących zagadnień
związanych z funkcjonowaniem osad i gospodarstw
domowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię
stosowane w archeologii tożsamości, ze
szczególnym uwzględnieniem badań z terenu doliny
Nilu
K_W09 zna i rozumie podstawowe metody
analizy i interpretacji różnych wytworów kultury,
właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół
badawczych w zakresie archeologii tożsamości, ze
szczególnym uwzględnieniem badań z terenu doliny
Nilu
K_W11 zna i rozumie podstawowe metody
analizy i interpretacji informacji zawartych w
publikacjach naukowych dotyczących archeologii
tożsamości, ze szczególnym uwzględnieniem badań
z terenu doliny Nilu
Umiejętności: student potrafi:
K_U03 samodzielnie interpretować źródła
archeologiczne dotyczące tożsamości mieszkańców
doliny Nilu w starożytności, dobierając właściwe
metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane
wyniki pracy
K_U09 posługiwać się podstawowymi
pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi
właściwymi dla archeologii tożsamości
K_U10 rozpoznawać różne rodzaje wytworów
kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz
właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich
krytyczną analizę i interpretację
K_U12 rozpoznawać, analizować,
wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne
pochodzące z kontekstów osadniczych
K_U13 wykrywać proste zależności między
kulturą materialną a zagadnieniami związanymi z
tożsamością w przeszłości
K_U14 zastosować odpowiednie metody i
techniki archeologiczne do pracy z materiałem do
interpretacji zagadnień związanych z tożsamością
człowieka w przeszłości
K_U17 przygotowywać wystąpienia ustne
dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu
opracowania zagadnień związanych z tożsamością
mieszkańców Doliny Nily w starożytności.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K_K03 docenić niepowtarzalne wartości
źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu
zagadnień związanych z tożsamością człowieka w
przeszłości
K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł
archeologicznych i historycznych ze świadomością
wieloaspektowości interpretacji
Kryteria oceniania
Oceny będą wystawiane na podstawie aktywności
na zajęciach oraz na podstawie prezentacji na jeden
z zaproponowanych tematów dotyczących
tożsamości mieszkańców doliny Nilu. Dopuszczalna
jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.
Literatura
B. Bader, 2021, Material Culture and Identities in
Egyptology. Toward a Better Understanding of
Cultural Encounters and their Influence on Material
Culture, Archaeology of Egypt, Sudan and Levant 3,
Vienna.
D. Driaux, 2020, ‘Toward a Study of the Poor and
Poverty in Ancient Egypt: Preliminary Thoughts’.
Cambridge Archaeological Journal 30 (1): 1–19
C. Graves-Brown (ed.), 2008, Sex and Gender in
Ancient Egypt: 'Don Your Wig for a Joyful Hour',
Swansea.
L. Meskell, 1999, Archaeologies of Social Life: Age,
Sex, Class et cetera in Ancient Egypt, Oxford.
L. Meskell, 2002, Private Life in New Kingdom
Egypt, Princeton.
A. M. Roth, 2020, Gender Roles in Ancient Egypt, w
D. C. Snell (ed.), A Companion to the Ancient Near
East, 85-96.
S. T. Smith, 2013, ‘Identity’, w A. Gardner, M. Lake,
and U. Sommer (eds), The Oxford Handbook of
Archaeological Theory, Oxford.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: