Archeologia Ameryki Północnej i Środkowej 2800-DFAMPS
Treści programowe: - Zasiedlenie Ameryk: historia badań, teorie, dyskusja - Okres archaiczny: od nomadyzmu po osadnictwo - Początki rozwoju cywilizacji: ceramika i inne zdobycze kulturowe, Oaxaca po upadku Teotihuacan - Klasyczne Veracruz - Kultury Północy: Alta Vista, La Quema, Tołtekowie, przybycie Mexiców, konkwista
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
– ma podstawową wiedzę o na temat początków i rozwoju cywilizacji Ameryki Północnej; K_W01
– zna terminologię i pojęcia stosowane w metodyce badań archeologicznych, antropologii kultury,
historii, geologii, geografii; K_W02
– rozumie podstawowe problemy badawcze związane z tematyką archeologii Mezoameryki
– zna definicję, zasięg, oraz chronologię Mezoameryki, Niższej Ameryki Środkowej, oraz
Południowego Zachodu USA, wraz z podstawowymi informacjami o ich uwarunkowaniach fizycznych
i biologicznych
– ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię
nauk historycznych i społecznych; K_W03
– ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w
zakresie archeologii; K_W05
– zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych i zna
najważniejsze zabytki kultury materialnej Mezoameryki; K_W05
– ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich
dokumentowania; K_W15
– rozumie różnice pomiędzy różnymi rodzajami państwowości i zna ich przykłady w Nowym Świecie.
– wie, jak klasyfikuje się przedhiszpańskie systemy pisma w regionie, oraz zna ich podstawowe cechy.
ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami –
naukowymi z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych.
Umiejętności
– posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów
badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające
na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii; K_U03
– potrafi odróżnić główne kultury Mezoameryki oraz obszarów ościennych na podstawie ich
architektury i ikonografii; K_U06
– potrafi rozpoznawać, wykorzystywać, analizować i klasyfikować źródła archeologiczne
– umie dokonać własnej interpretacji procesów, które zaszły podczas spotkania kultur Starego i
Nowego Świata w XVI i XVII w.
– umie wykorzystać posiadaną wiedzę formułując i rozwiązując proste problemy badawcze dotyczące
archeologii Mezoameryki, oraz potrafi zabrać głos w dyskusji na temat omawianych treści
Kompetencje
– potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role; K_K02
– ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian
gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności; K_K05
– ma świadomość niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości
człowieka; K_K07
– ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; K_K08
– rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i historycznych, jest świadomy
wieloaspektowości interpretacji; K_K10
– ma świadomość kompleksowej natury kultury i jej złożoności, rozumie potrzebę analizy rozmaitych
kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka; K_K1
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Literatura
Olko J., Źrałka J. W krainie czerni i czerwieni. Kultury prekolumbijskiej Mezoameryki, Warszawa
2009;
2. Coe M., Koontz R., „Mexico: From the Olmecs to the Aztecs”, 6th edition, Thames & Hudson,
2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: