Numizmatyka antyczna 2800-D3-NUM
Konwersatorium, semestr zimowy lub letni:
Konwersatorium podzielone jest na trzy moduły: Olimp, Romani (czyli Rzymianie) oraz Roma Area (czyli okolice)
1. Zajęcia "zero" - organizacyjne (organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia)
........................................................................
moduł I. OLIMP
2. Wspinaczka na Olimp (wprowadzenie do tematu mennictwa antycznego, funkcje monety, funkcje pieniądza, elementy składowe opisu monety)
3. Podbój Grecji (Przekaz na monetach greckich związany z wojną, prowadzeniem wojny, działań wojennych)
4. Konflikty na Olimpie (przedstawienia bóstw greckich na monetach, zarówno tych częściej spotykanych, jak i rzadko spotykanych na monetach)
5. O miłośnikach owocu lotosu (przedstawienia roślin, tematyka nawiązująca do produkcji wina, co znaczyło wino dla starożytnych, laur, seler, hibiskus, i wiele innych)
6. Wizje szalonej Pytii (Delfy, Olimpia, Dodona)
..........................................................................
moduł II. ROMANI
7. Forum Romanum na monetach - architectura numismatica (Dlaczego przedstawiano budowle z Forum Romanum na monetach?)
8. Jeden dzień w Rzymie z denarem w ręku (Spróbujemy przeżyć za dzienne wynagrodzenie przeciętnego robotnika w starożytnym Rzymie)
9. Wszystkie morderstwa prowadzą do Rzymu (przedstawienia cesarzy na monetach okresu wczesnego cesarstwa, w III w., i w okresie późnego antyku)
10. Trup ściele się gęsto (przedstawienia związane z wojskowością, militaria, elementy z życia legionistów, monety legionowe)
11. W świecie lemurów (monety nawiązujące do zwyczajów pogrzebowych w starożytnym Rzymie)
..........................................................................
moduł III. ROMA AREA
12. Najstarsza autostrada (przedstawienia personifikacji geograficznych)
13. W porcie w Ostii (przedstawienia personifikacji cnót na monetach)
14. My w wyobrażeniach Rzymian
........................................................................
Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o możliwościach, jakie dają archeologii znaleziska monet. Uczą się interpretacji symboliki na monetach i znaczenia ikonografii, w celu odtworzenia procesów zachodzących w przeszłości, funkcji monety w życiu dawnych społeczeństw. Zajęcia uczą studentów analizy i wyciągania wniosków na podstawie konkretnych baz danych, a także możliwości prezentowania bogatej ikonografii na monetach szerokiemu gronu odbiorców.
Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie wykładu zawsze według tego samego schematu. : przedstawiane zagadnienie w postaci prezentacji, b. bogato ilustrowanej, zawsze w tym samym schemacie: cel ogólny zajęć, następnie cele szczegółowe. Wykład toczy się ściśle według przedstawionych celów szczegółowych. Następnie podawane są w tematy do dyskusji, lub do wykonywania krótkich "zadań" w przypadku pracy zdalnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W01; ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu numizmatyki antycznej w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02; zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w numizmatyce
K_W03; ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł numizmatycznych
K_W04; ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia numizmatyki, obejmującą terminologię, teorie i metodologię
K_W06; ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu znalezisk monet
K_W11; ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju numizmatyki
K_W12; zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii o specjalności znaleziska monet, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
K_W13; zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
K_U04; potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii i numizmatyki antycznej
K_U05; potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów
K_U06; potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym
K_U08; posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej
K_U09; potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne
K_U11; potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla numizmatyki terminologią
K_U12; potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla numizmatyki terminologią
K_U19; potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO
K_K01; jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów
K_K02; jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów numizmatycznych i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości
K_K03; jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych / numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K04; jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych, numizmatycznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji
K_K05; jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka
K_K06; jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K07; jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K12; jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
K_K13; jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie numizmatyki
K_K16; jest gotów do rozwijania dorobku archeologii (w tym numizmatyki antycznej) i podtrzymywania etosu zawodu archeologa
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę:
Dwa rodzaje zaliczenia DO WYBORU:
1. KOLOKWIUM CAŁOŚCIOWE (każdy może do niego przystąpić, kto ma takie życzenie)
2. KOLOKWIA CZĄSTKOWE - z mniejszej porcji materiału (po każdym module). Aby przystąpić do częściowych kolokwiów należy spełnić warunek obecności (dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności). OCENA KOŃCOWA Z KONWERSATORIUM JEST ŚREDNIĄ Z TRZECH KOLOKWIÓW.
Dokładne wyjaśnienie podane będzie na pierwszych zajęciach, tzw. spotkanie pertraktacyjne, dlatego zaleca się na nim być.
Terminy wszystkich kolokwiów (całościowego, częściowych, poprawkowego) podane są na pierwszych zajęciach, w prezentacji dostępnej na platformie Kampus przez cały semestr.
Literatura
- K. Butcher, Roman Provincial Coins: An Introduction to the Greek Imperials, London 1988.
- R. Ciołek, P. Dyczek, Coins from sector IV, Novae. Legionary Fortress and late antique town, vol. II, Warszawa 2011.
- T. L. Donaldson, Architectura numismatica, Or Architectual medals of classic Antiquity, Argonaut, Press, Chicago 1965.
- R.P. Duncan-Jones, Coin Evidence from Pompeii and the Vesuvian Cities, in Presenza e circolazione della moneta in area vesuviana, Atti XIII Convegno CISN, Napoli 30 maggio-1 giugno 2003, Napoli 2007, pp. 11-26.
A. Kunisz A., Rola źródeł numizmatycznych w badaniach nad ideologią i propagandą w państwie rzymskim, [w:] W. Kaczanowicz (red), Rzym antyczny. Polityka i pieniądz, t. 1, Katowice 1993.
M. Mielczarek, Mennictwo starożytnej Grecji, Warszawa 2006
R. Stoll, Architektur auf römischen Münzen, Trier 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: