Źródła do dziejów starożytnego Egiptu 2800-D-ZEG
Zajęcia poświęcone omówieniu źródeł do historii faraońskiego Egiptu. Obejmuje okres od III
tysiąclecia przed Chr. do końca IV wieku przed Chr. W szczególności omówione zostaną
zagadnienia związane z chronologią starożytnego Egiptu, jak również podstawowe kategorie
źródeł historycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
(K_W01) student ma wiedzę o celach badań archeologicznych i podstawach metodologicznych, na tle innych nauk humanistycznych
(K_W02) zaznajomił się z terminologią stosowaną w tej dyscyplinie badań
(K_W03) student zna zasady opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
(K_W04) ma pełną wiedzę w zakresie kluczowych zagadnień archeologii, z uwzględnieniem właściwej terminologii i metodologii
(K_W06) student ma specjalistyczną wiedzę o społecznościach starożytnych, z uwzględnieniem właściwej terminologii i metodologii
(K_W011) ma szczegółową wiedzę o głównych kierunkach badawczych w dziedzinie archeologii
(K_W012) oraz rozumie zaawansowane zagadnienia z zakresu analizy i interpretacji problemów badawczych
(K_W013) student jest w stanie wykorzystać powyższe umiejętności w trakcie lektury publikacji naukowych
(K_U04) student potrafi w sposób twórczy formułować cele badawcze i hipotezy, oraz określać ich wartość naukową
(K_U05) a także formułować wnioski badawcze oraz syntezy
(K_U06) co szczególnie ważne, student potrafi interpretować różne rodzaje artefaktów z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć badawczych, z uwzględnieniem oddziaływań społeczno-kulturowych
(K_U07) jest także świadom złożonych zależności w ekosferze i kulturze dawnych społeczności
(K_U08) student potrafi włączyć się w dyskurs naukowy
(K_U09) potrafi we właściwy sposób przedstawić wyniki swoich dociekań
(K_U11) zarówno w formie pisemnej (z uwzględnieniem właściwego aparatu)
(K_U12) jak i w formie wystąpień publicznych
(K_U19) student właściwie określa priorytety swoich działań badawczych
(K_K01) i świadomie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności
(K_K02) student rozumie znaczenie źródeł archeologicznych i pisanych jako elementów dziedzictwa ludzkości
(K_K03) a zwłaszcza ich znaczenie dla badań nad przeszłością człowieka
(K_K04) zdaje sobie także sprawę z konieczności krytycznego podejścia do interpretacji źródeł archeologicznych
(K_K05) jak również z możliwości wykorzystania swojej wiedzy na temat złożonej natury kultury ludzkich społeczności
(K_K06) w szczególności, potrzeba upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego ludzkości jest ważnym elementem kształcenia
(K_K07) student jest świadom odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
(K_K12) jest również świadom znaczenia zróżnicowania kulturowego
(K_K13) student jest świadom konieczności doskonalenia swoich umiejętności
(K_K16) oraz rozwijania dorobku dyscypliny naukowej archeologia.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach.
Literatura
N. Grimal, Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004
W. Grajetzki, The Middle Kingdom of Ancient Egypt, London 2006
E. Hornung, R. Krauss, W.A. Warburton (eds.), Ancient Egyptian Chronology, [Handbook of
Oriental Studies 83], Leiden-Boston 2006
B.J. Kemp, Starożytny Egipt. Anatomia Cywilizacji, Warszawa 2009
K.A. Kitchen, The Third Intermediate Period in Egypt (1100-650 BC), Warminster 1996 3
B.G. Trigger et al. (ed.), Ancient Egypt. A Social History, Cambridge 1998
I. Shaw (ed.), The Oxford History of Ancient Egypt, Oxford 2000
C. Vandersleyen, L’Égypte et la vallée du Nil, vol.2: De la fin de l’Ancien Empire à la fin du
Nouvel Empire, Paris 1995
J. Vercoutter, L’Égypte et la vallée du Nil, vol.1: Des origines à la fin de l’Ancien Empire,
Paris 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: