Visualisation of research results (workshops) 2800-AOWVIS-MA2
During the course, we will discuss the methods of proper
visual documentation of artefacts and their presentation in
publications. We will go through the multiple ways of
visualising different types of data collected during
archaeological fieldwork. We will show different methods of
visualisation of qualitative and quantitative data. Students are
taught the basic rules for designing graphics for scientific
purposes. They are trained in using the most common
software option used for graphic design. We discuss the
visualisation of data on maps and their rules in scientific
papers. Students are also taught the basics for using GIS
software in data visualisation. We also discuss big data
visualisation with its obstacles and possibilities.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W03; K_W09, K_W13
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł
archeologicznych, zwłaszcza o charakterze biologicznym
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik
dokumentacji źródeł archeologicznych i bioarcheologicznych
zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji
zawartych w publikacjach naukowych
Umiejętności: K_U03; K_U06; K_U09; K_U13
Student umie:
kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując
je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień
samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i
ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem
najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i
oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym
dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań w języku
angielskim, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-
2
komunikacyjne
Kompetencje społeczne: K_K01; K_K04; K_K06
Student jest gotów do:
wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz
potrafi konfrontować je z opiniami ekspertów, zwłaszcza z obszaru nauk
ścisłych i nauk o życiu
krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych z
wykorzystaniem wieloaspektowej interpretacji
upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego,
podkreślając jego znaczenie dla zrozumienia procesu przemian
gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych
do współczesności
Kryteria oceniania
Students will be asked to prepare a scientifically proper,
visually interesting, and innovative way of presenting a given
dataset.
The special task provided at the end of the course with a
given deadline (group work)
Literatura
Handbook of Data Visualization, 2008, Chun-houh Chen,
Wolfgang Härdle, Antony Unwin, https://doi.org/10.1007/978-
3-540-33037-0
Archaeological Spatial Analysis A Methodological Guide,
(Eds.) Mark Gillings, Piraye Hacıgüzeller, Gary Lock, 2020,
ISBN: 9780815373230
Drawing Archaeological Finds: A Handbook, Nick Griffiths,
Anne Jenner, Christine Wilson, 2007, Archetype Books;
ISBN-10: 187313200X
Archaeological Illustration (Cambridge Manuals in
Archaeology), Lesley Adkins, Roy Adkins, 2009, Cambridge
University Press; ISBN-10: 144242141X
Geographic Visualization in Archaeology, Neha Gupta,
Rodolphe Devillers, 2017, Journal of Archaeological Method
and Theory, 24(3), 852–885.
http://www.jstor.org/stable/26748344
Additional literature will be provided during the course.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: