- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Tabloidyzacja mediów 2700-TAME-OG
Rozrywkowa funkcja dominuje w mediach tradycyjnych (prasa, radio, telewizja) jak i nowych mediach (serwisy streamingowe, platformy społecznościowe, aplikacje mobilne itd.). W dobie konfliktów i napięć społeczno-politycznych ludzie mają mniej motywacji do integrowania się i komunikowania. Tymczasem rozrywka - szczególnie postrzegana jako element kultury - łączy. Media są często katalizatorem zachowań społecznych, dokonując swoistego katharsis dla odbiorców, ale mogą być również źródłem agresji i innych niepożądanych zachowań takich, jak hejt. Zatem jaka jest rola mediów rozrywkowych, a zwłaszcza tabloidów, celebrytów i influncerów w relacjach społecznych? Na to oraz inne zagadnienia będziemy odpowiadać wspólnie podczas kursu: Tabloidyzacja mediów i celebryci. Ewolucja funkcji rozrywkowej mediów (od mediów tradycyjnych do cyfrowych)
Wykłady są poświęcone następującym zagadnieniom:
1. Kultura masowa vs. popularna, kultura wysoka vs. niska, kultura nowych mediów, aspekt kulturowy omawianego zjawiska (bohater, heros, gwiazda).
2. Ewolucja mediów w wymiarze technologicznym.
3. Definicja celebryty, wpływ celebrytów na społeczeństwo; role celebrytów w przestrzeni publicznej (czy nadal mamy celebrytów?).
4. Definiowanie pojęć podstawowych: system medialny, prasa plotkarska, prasa bulwarowa, tabloid, magazyn:
prasa drukowana – dzienniki – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
prasa drukowana – tygodniki – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
prasa drukowana – dwutygodniki – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
telewizja – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
programy telewizyjne koncentrujące się na życiu celebrytów,
serwisy internetowe – poświęcone celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym.
5. Fotografia i audiowizualność (homo sapiens-homo videns).
6. Kształtowanie wizerunku celebryty w mediach.
7. Aspekty prawne związane z kształtowaniem wizerunku celebrytów w mediach.
8. Historiozoficzne ujęcie tabloidyzacji.
9. Polaryzacja społeczna (pokoleniowa, nie polityczna) jako wyzwanie dla rozrywkowej funkcji mediów.
10.Fake news, dezinformacja, manipulacja a rozrywkowa funkcja mediów.
11. Edukacja medialna w Polsce (elementy porównawcze z innymi krajami).
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – Słuchacz:
• wie, jakie cechy powinien posiadać środek przekazu zajmujący się tą tematyką,
• zna najważniejsze instytucje medialne, których głównym obszarem zainteresowania są celebryci,
• rozumie zasady, według których instytucje te funkcjonują,
• wie, do kogo tego typu media są kierowane,
• zna specyficzne środki wyrazu, za pomocą których przekazywane są treści dotyczące celebrytów,
• wie, kto to jest celebryta i potrafi podać przykłady ich działania,
• zna kulturowe pochodzenie zjawiska celebryta, tabloidyzacji w ujęciu funkcjonalnym i historycznym.
Umiejętności – Słuchacz:
• rozróżnia podstawowe instytucje medialne zajmujące się celebrytami w Polsce jak i na świecie,
• rozumie motywacje oraz rozpoznaje metody stosowane przez celebrytów w celu kształtowania swojego wizerunku w mediach,
• umie wyróżnić podstawowe sposoby kształtowania wizerunku celebryty w mediach,
• umie wymienić cechy tabloidyzacji,
• umie pokazać różnice pokoleniowe w konsumowaniu mediów (nowych i tradycyjnych),
• umie wykazać cechy odróżniające nowe media, nowe nowe media i media tradycyjne.
Kryteria oceniania
Metody pracy:
wykład z elementami konwersatorium:
• prezentacja treści wraz z dyskusją Prowadzącego i Słuchaczy (wymiana opinii i poglądów, analizowanie case study),
• warsztaty polegające na wyszukiwaniu przykładów w polskich i zagranicznych mediach.
Formy zaliczenia:
• esej naukowy na 10 stron, z przypisami i bibliografią (temat: szeroko pojęta problematyka mediów w kontekście działania tabloidyzacji)
• Prezentacja, 30 slajdów, z bibliografią i źródłami
(temat: szeroko pojęta problematyka mediów w kontekście działania tabloidyzacji)
• Prezentacja 30 minutowa, dwuosobowa z bibliografią i źródłami (temat: szeroko pojęta problematyka mediów w kontekście działania tabloidyzacji)
Literatura
Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 2002.
Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona, Warszawa
Kultura popularna – Tożsamość – Edukacja, red. nauk. D.Hejwosz, W. Jakubowski, Kraków 2010.Gadżety popkultury: społeczne życie przedmiotów, red. nauk. W. Godzic, M. Żakowski, Warszawa 2007.Jenkins H., Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.Nowicka E., Świat człowieka-świat kultury: systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Warszawa 1998.Ogonowska A., Telewizja w edukacji medialnej, Kraków 2009.Strinatti D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.Sartori G., 2007: Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Piontek, D. (2011). Tabloidyzacja i dziennikarstwo. Znak, (670), 78-87.
Marcinkiewicz, K. (2019). Skutki mediatyzacji i celebrytyzacji w mediach i społeczeństwie. Com. press, 4(2), 40-53
Kolczyński, M., Lisowska-Magdziarz, M., Walecka-Rynduch, A., & Piontek, D. Tabloidyzacja przekazów politycznych. Komunikowanie polityczne w teorii i praktyce, 106.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: