Zmiany w systemie edukacji. Etyka zawodu nauczyciela 2700-P3ZSEEZN-PSB
W ramach realizacji wyżej wskazanych celów zostaną poruszone następujące tematy:
- rozwój dostępności do poszczególnych typów szkolnictwa ( podstawowe, średnie, wyższe, zawodowe) w Polsce i Europie,
- główne nurty reform we współczesnym szkolnictwie podstawowym i średnim
- neoliberalizm ( neokonserwatyzm, Nowa Prawica) a ideologia reformy edukacji w krajach rozwiniętych.
- rozwój szkolnictwa prywatnego w Anglii, Nowej Zelandii i USA.
- ekonomiczny i społeczno-kulturowy kontekst zmian w oświacie. Ideologia i etyka zawodu nauczyciela w społeczeństwach postmodernistycznych.
- reforma edukacji w Anglii z roku 1988 jako egzemplifikacja reform wolnorynkowych w krajach anglosaskich, angielska reforma oświaty widziana z perspektywy etyki społecznej
- elitarna ścieżka kształcenia państwowego i prywatnego ( Francja, Wielka Brytania, USA) oraz płynące stąd moralne dylematy odnośnie równego dostępu do nauczania.
- zmiany w systemie studiów wyższych a "państwo dobrobytu", w tym problem "centrum i peryferii", zmiany w sferze wartości – ku "społeczeństwu wiedzy, zmieniająca się rola i funkcje społeczne nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Słuchacz zna etapy rozwoju poszczególnych rodzajów szkół w Polsce i w wybranych krajach Europy zachodniej. Rozumie znaczenie kolejnych reform edukacyjnych w postępie cywilizacyjno-społecznym państwa. Potrafi wymienić różnego typu edukacyjne modele kulturowe. Porównuje warsztat pracy, kompetencje i zakres obowiązków nauczycieli w wybranych krajach Europy. Na wybranych przykładach tłumaczy zmiany etyczne w zawodzie nauczyciela. Wskazuje przyczyny ewaluacji wartości dydaktycznych.
Umiejętności:
Stosuje myślenie analityczno-logiczne. Zastępuje „adaptacyjne” rozumienie i postrzeganie rzeczywistości społeczno-edukacyjnej, myśleniem i analizą antycypacyjną.
Kompetencje społeczne:
Słuchacz potrafi budować otwarte relacje z innymi uczestnikami zajęć, aktywnie słuchać, uczestniczyć w dyskusji.
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
A. Cybal- Michalska, Tożsamosc w kontekscie edukacyjnym I społeczno-kulturowym, poznań 2011.
T. Ericson, What's Next, Gen X?: Keeping Up, Moving Ahead, and Getting the Career You Want, London- New York 2009.
J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996.
M. KOZAKIEWICZ , Z problemów etyki zawodowej nauczyciela, w : Etyka zawodowa ,red. A. Sarapata, Warszawa 1971, s. 150-173.
Z. Melosik, Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, Poznań2001.
R. Pachociński, Strategia reform oświatowych na świecie, Szkolnictwo podstawowe i średnie, Warszawa 2003, s.5-130.
V FORUM OŚWIATY POLONIJNEJ, KRAKÓW 2006, Oświata polonijna na początku XXI w., http://www.wspolnota-polska.org.pl/index.php?id=o_IVfor_sp
European schools MOL, http://www.esmol.net/ , strona dostępna w j. fr., ang, niem.
Schola Europea, http://www.eursc.eu/, strona dostępna w j. fr., ang, niem.
R. Schulz, Studia z innowatyki pedagogicznej, UMK, Toruń 1996, s.10 nn.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: