Specjalizacje w instytucjach dziedzictwa kulturowego 2700-P3SIDK-SPNMIDK
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi sferami działalności instytucji kultury w Polsce oraz ich ofertą dla publiczności, która wynika z charakteru danej placówki. Zajęcia rozpoczyna ukazanie podstawowych typów instytucji, przedstawiona dalej analiza skoncentrowana jest na zróżnicowaniu placówek ze względu na ich wielkość, na charakterystykę społeczno-demograficznej terenu na którym się znajdują, ich działalność oraz ofertę, zakres zadań, specyfikę funkcjonowania ze względu na typ materiałów przedstawionych i innych czynnikach.
Podczas zajęć wykorzystywane są różne źródła danych: akty prawne, sprawozdania oraz badanie uczestnictwa ludności w kulturze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka:
Wiedza
Ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach w zakresie funkcjonowania instytucji dziedzictwa kulturowego.
Zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury dla wybranych teorii i szkół badawczych z obszaru działania instytucji GLAM.
Umiejętności
Posiada umiejętności prezentowania wyników badań, formułowania wniosków przygotowania ustnych wystąpień dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM.
Posiada umiejętności badawcze obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowywania i prezentacji wyników badań w sektorze GLAM.
Inne kompetencje
Ma poczucie odpowiedzialności za ochronę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z dostępnych możliwości.
Kryteria oceniania
Wymogiem zaliczenia zajęć jest obecność oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z zaliczenia w formie pisemnej lub ustnej
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Mituś A., Tworzenie i funkcjonowanie państwowych i samorządowych instytucji kultury [w:] Vademecum dyrektora instytucji kultury, Warszawa 2016
Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. 1991 nr 114 poz. 493)
Knaś P., Sanetra-Szeliga J., Adaptacja, hibernacja czy redefinicja. Polskie instytucje kultury w czasie pandemii, Ekspertyza 12, Open Eyes Economy Summit, Kraków 2020
Grodny S., Biblioteki specjalistyczne: kwestie metodologiczne, związane z badaniem i analiza wybranych, wskaźników działalności [w:] Instytucje kultury w 2009 r., Urząd Statystyczny w Krakowie Ośrodek Statystyki Kultury, Warszawa 2010
Stec P., Muzea kościelne z perspektywy prawa państwowego,
Grzonkowska J., Status muzeów „prywatnych” w świetle obowiązującej ustawy o muzeach
Niezabitowski Michał, Muzeum. Między misją a rynkiem [w:] Muzea Kościelne wobec nowych wyzwań, red. s. Natanalea Wiesława Błażejczyk, Piotr Majewski, Warszawa 2019
Wójcik D., Współpraca sieciowa w instytucjach kultury, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu 2015, t. 64 nr 7
Kobielska M., Muzeum narracyjne – muzeum doświadczeniowe. Uwagi terminologiczne, Teksty Drugie 2020, nr 4, s. 15–36
Baran S., Kotowska K.: Przestrzeń społeczna w nowoczesnej bibliotece akademickiej miejscem nauki i spotkań [w:] : Biblioteka jako „trzecie miejsce”. Międzynarodowa konferencja naukowa Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Materiały konferencyjne. Red. M. Wrocławska, J. Jerzyk-Wojtecka. Łódź 2011. Tryb dostępu: http://bcul.lib. uni.lodz.pl/ Content/1896/KonferencjaBULII14.12.pdf [22 marca 2015]
Łobocka A., Centra informacji i galerie – współczesne tendencje organizacji przestrzeni publicznej w bibliotekach polskich [w:] Fizyczna przestrzeń biblioteki. Red. M. Wojciechowska. Gdańsk 2013, s. 53-64
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: