Problemy wychowawcze we współczesnej szkole. 2700-P3PWWS-PSB
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawami psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej Treści szczegółowe:
1. główne kierunki psychologiczne, charakterystyka psychologiczna człowieka (procesy poznawcze, uczenie się, procesy emocjonalno-motywacyjne), frustracja i stres.
2. Wprowadzenie do zagadnień : podstawowe zasady genetyki , genetyka a środowisko .
3. Trudności wychowawcze, zaburzenia w zachowaniu, nieprzystosowanie, trudności przystosowawcze u dzieci rozwijających się w normie.
4. Trudności wychowawcze a zaburzenia rozwoju: dzieci ociężałe umysłowo, rozwój przyspieszony, parcjalne deficyty rozwojowe
5. 1. Dzieci nerwowe i nerwicowe
2. Dzieci nadpobudliwe (z uwzględnieniem ADHD)
3. Dzieci zahamowane (z uwzględnieniem autyzmu)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- podstawowa wiedza z dziedziny psychologii ogólnej
- posiada wiedzę na temat rozwoju dziecka
- posiada wiedzę teoretyczną dotycząca trudności wychowawczych i problemów z tym związanych
Umiejętności
- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobieranie strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach rozwojowych
Kompetencje społeczne
- rozumienie konieczności uczenia się przez całe życie
- potrafi współdziałać w grupie
- identyfikacja i rozstrzyganie dylematów
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
J. Kozielecki Koncepcje psychologiczne człowieka Warszawa 1995 Żak
H. Spionek Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne Warszawa 1973 PWN
P. G. Zimbardo Psychologia i życie Warszawa 1994 PWN
J. Strelau Temperament i Inteligencja Warszawa 1992 PWN
J. S. Turner , Rozwój człowieka Warszawa 1999 PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: