Problemy informacji dla edukacji i kultury 2700-P3PIEK-PSB
Ukazanie zmieniającej się roli szkoły i nauczyciela na przestrzeni ostatniego wieku, jako rezultatu zmian cywilizacyjnych, a w ramach tego technologii i dróg informacyjno-komunikacyjnych , będzie wiodącym motywem zajęć. W ramach wyżej wskazanych zagadnień słuchacze bliżej zapoznają się z: internacjonalizacją programów nauczania i środowisk nauczycielskich na wybranych przykładach,
- powiązaniami sieciowymi różnorodnych instytucji kultury ( biblioteki, muzea, archiwa), zapoznają się z ich uczestnictwem w programach europejskich i międzynarodowych i płynącymi z tego korzyściami
- ukazany zostanie różnorodny, w tym transferowy, przekaz wiedzy i informacji w budowaniu dobrostanu społecznego, na przykładach międzynarodowej, regionalnej i lokalnej współpracy na rzecz nauki, edukacji, kultury.
- wpływ pedagogiki porównawczej na zmiany w systemie edukacji ( m.in.: Pedro Roselló i Międzynarodowe Biuro Oświatowe w Genewie (1925) - umiędzynarodowienie porównawczych badań nad edukacją, funkcjonalizm strukturalny, nowa metodologia , problemy pedagogiki porównawczej etc.)
- Państwowa polityka kulturalna (w tym historyczna) a współczesne potrzeby informacyjne szkół w Polsce i na świecie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-zna terminologię i podstawowe narzędzia informacyjno-wyszukiwawcze wykorzystywane w procesie dydaktycznym
- potrafi wymienić najważniejsze organizacje narodowe i międzynarodowe zajmujące się współpracą i wymiana edukacyjną na różnych poziomach kształcenia, zna ich profil i zakres działań
- wskazuje tzw. ”dobre praktyki” w ramach współpracy międzynarodowej i lokalnej w ramach poszczególnych programów
- wymienia problemy, które mogą wystąpić w ramach komunikacji i przepływu informacji odnoszące się do różnych kultur i odmiennych systemów wartości.
Umiejętności:
- analizuje zakres kompetencji informacyjnych, które są niezbędne w nawiązaniu współpracy międzyinstytucjonalnej bądź międzynarodowej
Kompetencje społeczne:
- identyfikuje i rozstrzyga dylematów związanych z pracą w zespole międzykulturowym
- dostrzega nowe potrzeby w zakresie informacji i komunikacji w ramach procesu nauczania
- bierze świadomą odpowiedzialność za tworzone, posiadane i udostępniane systemy wiedzy i informacji.
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk, 1996.
E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
J. Stewart, Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się miedzy ludźmi, Warszawa 2000.
H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice, Gdańsk 2005.
O. Speck, Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005, s.216-291
T. Gmerek, Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich (Studium z pedagogiki porównawczej), Poznań 2005, s.15-29, 67-160.
U. Świętochowska, Systemy edukacyjne cywilizacji przełomu XX i XXI wieku, Toruń 2001, s.6-18, 61-87, 108-132.
B. Przyborowska, Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria-Praktyka-Rozwój, Toruń 2003, s.21-100.
Wybrane artykuły zamieszczone w Internecie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: