Organizacja i zarządzanie w instytucjach dziedzictwa kulturowego - zarządzanie projektami 2700-P3OZIDK-SPNMIDK
- funkcje zarządzania
- co to jest organizacja?
- zarządzanie i przywództwo: rola menedżera
- budowanie nowoczesnej misji w instytucjach kultury.
- zarzadzanie projektami
- zarządzanie procesowe w instytucji kultury
- zarządzanie kryzysem w instytucjach kultury
- zarządzanie jakością w instytucjach kultury
- zarządzanie zasobami ludzkimi
- analiza mocnych i słabych stron instytucji kultury w Polsce
- zmiana, rozwój, strategia
- otoczenie organizacji i przewaga konkurencyjna
- wykorzystanie mecenatu i sponsoringu w zarządzaniu instytucją kultury
- analiza wybranych przykładów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza-
Student posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania instytucji kultury.
Ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania projektami, zarządzania procesami, zarządzania jakością.
Zna podstawowe pojęcia praktyczne i zasady związane z nowoczesnym zarządzaniem w instytucji kultury
Umiejętności:
Potrafi prawidłowo określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Potrafi gospodarować czasem i realizować terminowo zadania.
Potrafi dokonać doboru odpowiednich koncepcji, metod i narzędzi zarządzania właściwych dla instytucji kultury
Potrafi tworzyć mapy procesów zachodzących w organizacji
Kompetencje społeczne:
Jest przygotowany do pracy w grupie w zakresie projektowania i wdrażania wybranych elementów systemów zarządzania i projektów
Potrafi kierować małym zespołem, przyjmując odpowiedzialność za efekty jego pracy.
Posiada umiejętność projektowania wybranych zmian w organizacji,
Jest przygotowany do tworzenia i uczestniczenia w pracy zespołów interdyscyplinarnych w środowisku organizacji i poza nim oraz rozumie znaczenie aspektów ekonomicznych, społecznych, politycznych, środowiskowych i zarządczych podejmowanych działań.
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie prezentacji multimedialnej w zakresie wybranych aspektów omawianej tematyki
Literatura
Batko R., Kotowski R., Nowoczesne zarządzanie muzeum, Kielce 2010.
Dragićević-Šešić M., Stojković B., Kultura: animacja, zarządzania, marketing, Warszawa 2010.
Glinka B., Kostera M., Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Warszawa 2016.
Ilczuk D., Ekonomika kultury, Warszawa 2015.
Kieliszewski P., Landsberg P., Poprawski M., Sójka J. (red.), Instytucje kultury w czasach kryzysu, Poznań 2009.
Kostera M., Śliwa M., Zarządzanie w XXI wieku, Warszawa 2010.
Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa 2011.
Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J.Purchla, NCK, 2013.
Lewandowski M., Innowacje w zarządzaniu instytucjami kultury, Con Arte, 2011.
Lewandowski M., Zarządzanie strategiczne w instytucjach kultury, Katowice 2013.
Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, pod red M. Śliwy, Kraków 2011.
Towse R., Ekonomia kultury. Kompendium, Warszawa 2011.
Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, Warszawa 2009.
Wojciechowski J., Organizacja i zarządzanie w bibliotekach, Warszawa 1998.
Zarządzanie strategiczne i marketingowe w bibliotekach, red. Mariusz Nowak, Paweł Pioterek, Janina Przybysz, Poznań 2004
Zybert E. B., Kultura organizacyjna w bibliotekach: nowe i stare idee w zarządzaniu biblioteką, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: