Metodyka pracy z czytelnikiem dziecięcym i młodzieżowym 2700-P3MPCDM-PSB
Omawiane zagadnienia:
- Kształtowanie się zainteresowań czytelniczych.
- Czytelnictwo dzieci i młodzieży.
- Ogólna charakterystyka rynku wydawniczego dla dzieci i młodzieży.
- Elementy organizacyjne bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży w świetle międzynarodowych wytycznych (lokalizacja, lokal, zbiory, pracownicy, użytkownicy, działalność).
- Podziały form i metod pracy.
- Metody aktywizujące.
- „Dobre praktyki” w działalności bibliotek dla dzieci i młodzieży.
- Biblioteki szkolne w świetle międzynarodowych wytycznych.
- Działalność bibliotek szkolnych z podkreśleniem ich specyfiki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań - norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności;
Umiejętności:
- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu metodyki szczegółowej w celu dobierania strategii realizowania działań praktycznych;
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi;
- potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych, posiada umiejętności współpracy z innymi;
Kompetencje społeczne:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych;
- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Animacja czytelnictwa dziecięcego. Płock 2004.
- Biblioteki dla młodych klientów – scenariusz. Bertelsman [2005].
- Grabowska Dorota: Metody aktywizujące w pracy nauczyciela bibliotekarza. W: Bibliologia, biblioteki, bibliotekarze. Warszawa 2005 s. 149-161
- Grabowska Dorota: Metody pracy z czytelnikiem dziecięcym w świetle międzynarodowych wytycznych. W: Biblioteki w systemie kultury jednoczącej się Europy. Warszawa 2007, s. 177-190.
- Grabowska Dorota: Projekt jako metoda godna polecenia dla bibliotekarzy. W: Książka, biblioteka, informacja w kręgu kultury i edukacji. Warszawa 2008, s. 242-250.
- Lewandowicz-Nosal Grażyna: Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008.
- Papuzińska Joanna: Biblioteki w służbie dzieciom. W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000, s. 52-77.
- Papuzińska Joanna: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007.
- Pennac Daniel: Jak powieść. Warszawa 2007.
- Staniów Bogumiła: Biblioteka szkolna dzisiaj. Warszawa. 2012.
- Wojciechowski Jacek: Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000.
- Zając Michał: Biblioteki i młodzież „przyjaciele, wrogowie, nieznajomi”? W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000 s. 78-95.
- Zając Michał: Rola biblioteki w systemie promocji niekomercyjnej. W: Promocja książki dziecięcej. Poradnik akademicki. Warszawa 2000 s. 92-123.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: