Literatura dla dzieci i młodzieży 2700-P3LDM-PSB
Wprowadzenie: Dziecko w kulturze i literaturze XX wieku. Przemiany funkcji i statusu literatury dziecięcej.
Prezentacja: Poezja. Bajka, baśń, fantasy. Proza fabularna.
Autorzy współcześni:
M.in Kulmowa, Chotomska, Wawiłow, Gellner,Waśniowska, Strzałkowska, Rusinek, Beręsewicz, Kasdepke, Orlińska, Pierelotkin, Kiereś.
Problemy i dylematy współczesnego piśmiennictwa dla dz. i mł.: tabu literatury dzieięcej. Strach, śmierć, seks, agresja. Kontrowersje kulturowe, obyczajowe, religijne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
orientacja w ważniejszych problemach i zjawiskach literatury dziecięcej. Znajomość ważniejszych źródeł informacji o problemie.
Umiejętności:
ocena i klasyfikacja literackich tekstów, poradnictwo cxytelnice dla dzieci i rodziców.
Kompetencje społeczne:
- umiejętność prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykorzystaniem nabytych kompetencji w działalności zawodowej i społecznej,
- zdolność systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, zainteresowanie aktualnymi wydarzeniami kultury i nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce związanymi z książką i jej instytucjami.
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Joanna Papuzińska, Mój bajarz odnowiony: studia i szkice o literaturze młodzieżowej Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2014
Joanna Papuzińska, Derliczek czyli Wędrówki literackie Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: