Instytucje partycypacyjne 2700-P3IP-SPNMIDK
Zajęcia poświęcone nowatorskiej koncepcji pracy instytucji dziedzictwa kulturowego jako miejsca, w którym zwiedzający mogą tworzyć treści, dzielić się nimi i łączyć się, wchodzić w interakcje między sobą oraz wokół tych treści.
Student poznaje źródła idei partycypacji, także w projektach kulturalnych realizowanych przez instytucje dziedzictwa kulturowego, uczy się rozróżniać uczestnictwo odbiorcy od partycypacji publiczności w tworzeniu projektów i treści. Student poznaje metody tworzenia projektów partycypacyjnych i pracy partnerskiej ze zwiedzającymi, metody poznania rzeczywistych potrzeb odbiorców (badania publiczności). Dyskutujemy o wadach i zaletach takiego podejścia do uczestnictwa publiczności w życiu kulturalnym i w funkcjonowaniu instytucji kultury. Zastanawiamy się nad konsekwencją aktywnego uczestnictwa publiczności w tworzeniu oferty instytucji dziedzictwa kulturowego, także dla zarządzania samą instytucją. Zastanowimy się także, czy idea partycypacji jest propozycją uniwersalną.
Zakres tematów:
1. Pojęcie partycypacji
2. Uczestnictwo a partycypacja.
3. Źródła idei instytucji partycypacyjnej (na przykładzie muzeów: tzw. druga rewolucja muzealna, Nowa Muzeologia, audience development)
4. Partycypacyjne instytucje kultury, partycypacyjne projekty kulturalne.
5. Kultura partycypacji a nowe media.
6. Idea partycypacji a potrzeby zróżnicowanych grup odbiorców/uczestników.
7. Badania odbiorców jako wstęp do każdego projektu kulturalnego, także partycypacyjnego, także z użyciem nowych mediów.
8. Projekt partycypacyjny i co projektem partycypacyjnym nie jest.
9. Zarządzanie instytucją prowadzącą projekty partycypacyjne a zarządzanie partycypacyjne.
10. Pułapki idei partycypacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka:
Wiedza
Zna i rozumie różne sposoby ujmowania kultury jako zakresu przedmiotowego nauk o instytucjach dziedzictwa kulturowego, teorię i metodologię oraz terminologię z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM i wykorzystania nowych mediów, jak również ich miejsce w systemie nauk humanistycznych, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz miejscu w systemie nauk i relacjach do innych dziedzin.
Ma wiedzę o powiązaniach muzeologii, bibliologii, archiwistyki z dyscyplinami naukowymi obszaru działania instytucji GLAM i nowych mediów.
Ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach w zakresie funkcjonowania instytucji dziedzictwa kulturowego.
Umiejętności
Posiada umiejętności badawcze obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowywania i prezentacji wyników badań w sektorze GLAM.
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, potrafi posługiwać się umiejętnościami teoretycznymi, wzorcami badawczymi i pojęciami właściwymi dla instytucji GLAM i nowych mediów.
Potrafi planować i koordynować działania związane z organizacją wystaw i wydarzeń kulturalnych, realizacją projektów zespołowych, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Inne kompetencje
Potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, celów działalności instytucji dziedzictwa kulturowego i ich misji.
Ma poczucie odpowiedzialności za ochronę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z dostępnych możliwości.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Baranowski J., Kultura partycypacji a nowe media: między dobrostanem a stanem złobycia, „Zarządzanie w kulturze”2019, 20, z. , s. 1-17. (lub online: https://www.ejournals.eu/Zarzadzanie-w-Kulturze/2019/20-1-2019/art/14010/ ).
Jagodzińska K., Granice partycypacji w muzeum?, „Muzealnictwo” 2016 (57), s. 112-121. (lub online https://muzealnictworocznik.com/resources/html/article/details?id=139640 ).
Jagodzińska K., Partycypacja publiczności w polskich muzeach, „Muzealnictwa 2021 (62), s. 189-197 (lub online https://muzealnictworocznik.com/resources/html/article/details?id=220212.
Laboratorium muzeum. Społeczność, Muzeum Warszawy, Warszawa 2015 (http://laboratoriummuzeum.pl/wp-content/uploads/2016/02/Laboratorium-muzeum-spolecznosc.pdf ).
Laboratorium muzeum. Tożsamość, Dom Spotkań z Historią, Warszawa 2018. (lub online: http://laboratoriummuzeum.pl/wp-content/uploads/2018/03/muzeum_publikacja_all-1.pdf ).
Laboratorium muzeum. Pamięć, Dom Spotkań z Historią, Warszawa 2018.
Miessen M., Koszmar partycypacji, bęc zmiana, Warszaw 2013.
Simon N., The Participatory Museum, Santa Cruz 2010. Lub online: www.participatorymuseum.org
Simon N., Muzeum partycypacyjne, [w:] Laboratorium muzeum. Społeczność, Muzeum Warszawy, Warszawa 2015. (lub online: http://laboratoriummuzeum.pl/wp-content/uploads/2016/02/Laboratorium-muzeum-spolecznosc.pdf )
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: