Wyszukiwanie informacji w bazach danych (wykł.) 2700-P2WIBZW-PSB
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi wykorzystania metod i narzędzi wyszukiwania informacji zarówno w systemach tradycyjnych, jak i online. Omawiane są uwarunkowania procesu pozyskiwania i wyszukiwania informacji (potrzeby użytkownika, stan i dostępność bazy źródłowej, struktura i organizacja bazy danych, aparat wyszukiwawczy baz abstraktowych i pełnotekstowych, wybór metody, techniki i strategie wyszukiwawcze, narzędzia wyszukiwania informacji w sieci, komunikacja z użytkownikiem końcowym).
Wykład prowadzony jest w trzech zasadniczych blokach tematycznych:
I. Pozyskiwanie informacji - motywacje, potrzeby, zachowania informacyjne, modele zbierania informacji – podejście nakierowane na użytkownika (paradygmat humanistyczny, jakościowy)
II. Wyszukiwanie informacji - aparat wyszukiwawczy baz pełnotekstowych (operatory algebry Boole’a, prawostronne obcięcie, operatory sąsiedztwa); strategie i techniki wyszukiwawcze – podejście nakierowane na systemy (paradygmat pozytywistyczny, ilościowy) ; przykładowe wyszukiwania w bazach danych abstraktowych i pełnotekstowych
III. Poszukiwanie informacji w Internecie - różnorodne narzędzia do wyszukiwania informacji w sieci, np. ogólne i naukowe katalogi stron www, globalne wyszukiwarki, narodowe, wyspecjalizowane tematycznie, naukowe, semantyczne, metawyszukiwarki, multiwyszukiwarki naukowe(systemy discovery), katalogi open access; zasoby i narzędzia ukrytego Internetu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę o aktualnie stosowanych metodach i narzędziach pozyskiwania i wyszukiwania informacji;
- ma pogłębioną wiedzę o potrzebach i zachowaniach informacyjnych użytkowników;
- zna i poprawnie posługuje się terminologią profesjonalną z zakresu poszukiwań informacyjnych.
- Student potrafi wyszukać informację w różnego typu źródłach online oraz ocenić jej jakość i przydatność dla użytkownika; - - sprawnie wykorzystuje aparat wyszukiwawczy baz danych i innych narzędzi wyszukiwawczych.
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
- akceptuje konieczność i potrzebę ustawicznego doskonalenia wiedzy w zakresie zdobywania i selekcjonowania dobrej jakości informacji.
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
• Bąk J., Jędrzejek C.: Semantic Web – technologie, zastosowania, rozwój. Materiały z XV konferencji PLOUG 2009. Dostępny w www: http://docplayer.pl/149188-Semantic-web-technologie-zastosowania-rozwoj.html;
• Lityński, K.: Multiwyszukiwarka, metawyszukiwarka, wyszukiwarka zintegrowana? Uporządkujmy słownictwo [maszynopis, 2014];
• Myśliwska A.: Zachowania informacyjne bibliotekarzy w cyfrowej mediacji W: Nauka o informacji w okresie zmian. Informatologia i humanistyka cyfrowa. Pr. zbior. Pod red. B.Sosińskiej-Kalaty . Warszawa 2016, s. 267-276;
• Niedźwiedzka B.: Modyfikacja modelu zachowań informacyjnych T.D.Wilsona w świetle wyników badania zachowań informacyjnych menedżerów. Zagadnienia Informacji Naukowej 2002 nr 1, s.22-33;
• Paleczna D.: Aspekty projektowania i oceny systemów informacyjno-wyszukiwawczych bibliotek na początku XXI w. Rozprawa doktorska pod kier. dr hab. Katarzyny Materskiej, prof. UKSW (obroniona na UW, 2016);
• Pamuła-Cieślak N.: Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń 2015;
• A.Pulikowski: Wyszukiwanie informacji w Internecie W: Bibliotekarstwo. Pod red. A. Tokarskiej. Warszawa 2013, s. 449-462;
• Słownik Encyklopedyczny Informacji, Języków i Systemów Informacyjno-Wyszukiwawczych. Warszawa2002;
• Volkoff V.: Dezinformacja: oręż wojny. Warszawa 1990
Aktualna literatura uzupełniająca będzie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: