Promocja i kształtowanie wizerunku instytucji kultury oraz budowanie marki w oparciu o nowe media 2700-P2PKWIK-SPNMIDK
Podczas zajęć studenci zostaną zaznajomieni z kilkoma blokami zagadnień związanych z budową marki instytucji oraz prowadzenia działalności promocyjnej.
Punktem wyjścia będzie zapoznanie się z różnorodnością instytucji funkcjonujących w przestrzeni społecznej. Zwróceniem uwagi na ich specyfikę, zmieniające się rozumienie ich funkcji wobec zachodzących zmian systemowych.
Słuchacze zapoznają się z różnymi podejściami do prowadzenia i umiejscowienia w strukturze organizacyjnej instytucji kultury obszaru działań promocyjnych i wizerunkowych. Poznają ich zalety oraz wady oraz kompetencje zawodowe wymagane w podejmowaniu pracy w tym zakresie.
Zrozumienie czym jest komunikacja, jaka jest jej geneza i na czym polega proces komunikowania będzie kolejnym tematem podjętym podczas przedmiotu. Studenci zaznajomią się z etymologią pojęcia, zachodzącymi zmianami i współczesnymi koncepcjami rozumienia pojęcia komunikacji. Poznają zasady i konteksty procesu komunikacji. Na podstawie wybranych instytucji kultury zostanie omówione postrzeganie i sposób tworzenia przez nie komunikatów. Przedstawione zostaną konkretne przykłady działań komunikacyjnych muzeów.
Prowadzący przedstawią słuchaczom zagadnienia związane z tworzeniem publiczności instytucji kultury, grup odbiorców przygotowanej przez instytucje oferty programowej. Zapoznają się z przeprowadzonymi w tym obszarze badaniami.
Budowanie marki instytucji to ważny blok zajęć, podczas których uczestnicy zapoznają się z teoretycznymi podstawami procesu budowania marki instytucji. Poznają pojęcie marki i jego części składowe. Zapoznają się z terminami jak m.in. świadomość marki, funkcja marki, interesariusze marki. Omówiony zostanie proces budowania marki instytucji ale też rewitalizacji marki już istniejącej. Istotną częścią zajęć będzie przedstawienie zagadnień związanych ze społeczną partycypacją w procesie budowania marki. Słuchacze zaznajomią się z takimi narzędziami jak macierze czy analizy pomocnych w planowaniu strategicznym.
Podczas omawiania zagadnień związanych z prowadzeniem działań promocyjnych zostanie przekazana wiedza teoretyczna związana z zagadnieniem promocji. Omówione zostaną kolejne etapy tworzenia planu promocji wybranego przedsięwzięcia z obszaru działalności kulturalnej oraz spektrum narzędzi promocyjnych i wspierających budowę marki instytucji.
Podczas omawiania poszczególnych bloków tematycznych prezentowane będą konkretne przykłady działań instytucji kultury. Uczestnicy będą aktywizowanie poprzez włączanie się do dyskusji oraz wykonywanie zleconych przez wykładowców poleceń.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka wykazuje się znajomością zagadnień teoretycznych i praktycznych związanych z budowaniem wizerunku instytucji i tworzeniem planów promocji instytucji kultury. Uczestnicy podczas części warsztatowej przećwiczą proces tworzenia planu promocji dla wybranej instytucji.
W odniesieniu do szczegółowych kompetencji:
WIEDZA
Ma wiedzę o powiązaniach muzeologii, bibliologii, archiwistyki z dyscyplinami naukowymi obszaru działania instytucji GLAM i nowych mediów.
Ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach w zakresie funkcjonowania instytucji dziedzictwa kulturowego.
UMIEJĘTNOŚCI
Posiada umiejętności badawcze obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowywania i prezentacji wyników badań w sektorze GLAM.
Posiada umiejętności przygotowywania prac pisemnych oraz przygotowania scenariusza wystaw i prezentacji z wykorzystaniem różnych źródeł z obszaru działalności instytucji GLAM oraz umiejętności komunikowania się z różnymi kręgami odbiorców z użyciem specjalistycznej terminologii.
INNE KOMPETENCJE
Potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, celów działalności instytucji dziedzictwa kulturowego i ich misji.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć będzie obecność, aktywność oraz przygotowanie i prezentacja w ramach grup warsztatowych zleconych zadań.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura dostosowana do potrzeb słuchaczy zostanie podana w czasie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: