Organizacja wystaw i prezentacji stałych i czasowych z wykorzystaniem nowych mediów 2700-P2OWPS-SPNMIDK
Nakreślony zostanie proces zmiany przestrzeni muzealnej: "od analogu do mediosis".
Cykl wykładów tworzy strukturę powiązanych ze sobą na różnych poziomach zagadnień historycznych i współczesnych, w tym:
- geneza nowoczesnego muzeum: wielkie wystawy światowe XIX-XX wieku i ich strategie w "kreowaniu widza" / pedagogika muzealna
- "gorączka muzealna" i problem kryzysu muzealnego
- architektura muzealna jako specyficzny temat w historii architektury
- nowa muzeologia i teoria muzeum otwartego / krytycznego
- neuromuzeologia
- muzeum jako spektakl: „produkcja widza”/ pedagogika muzealna:
---- neoawangardowe strategie ekspozycji muzealnej (studia przypadków: Carlo Scarpa i teoria ramy; Stanisław Zamecznik)
---- afektywność ekspozycji muzealnej: narratywizm w muzeum i polityka historyczna (studia przypadków: "Warszawa oskarża" 1945; Muzeum II Wojny Światowej, Gdańsk)
--- otwarta przestrzeń jako muzeum emocji (afektu) (studium przypadku: kontrpomnik w Bełżcu)
--- od kreacji / fikcji do white cube: muzeum jako eksponat (studia przypadków: muzeum modernistyczne / Żelazowa Wola; muzeum postmodernistyczne / Ermitaż zaprojektowany przez Rema Koolhaasa; muzeum krytyczne / instalacje muzeów fikcyjnych Roberta Kuśmirowskiego)
- etyka ekspozycji muzealnej: muzeum w dyskursie kolonialnym i postkolonialnym; muzeum jako cmentarz.
- nowe media we współczesnym muzeum (studium przypadku: Muzeum F. Chopina w Warszawie)
- "antymedioza" w muzeum: zwrot do rzeczy / nowy materializm w nowej muzeologii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka ma podstawową wiedzę o organizowaniu wystaw oraz prezentacji obiektów sztuki i praktyk artystycznych z wykorzystaniem nowych mediów. Potrafi przygotować scenariusz wystawy i potrafi zbudować zespół zadaniowy do realizacji projektu wystaw.
W odniesieniu do szczegółowych kompetencji:
WIEDZA
- Zna i rozumie różne sposoby ujmowania kultury jako zakresu przedmiotowego nauk o instytucjach dziedzictwa kulturowego, teorię i metodologię oraz terminologię z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM i wykorzystania nowych mediów, jak również ich miejsce w systemie nauk humanistycznych, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz miejscu w systemie nauk i relacjach do innych dziedzin.
UMIEJĘTNOŚCI
- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, potrafi posługiwać się umiejętnościami teoretycznymi, wzorcami badawczymi i pojęciami właściwymi dla instytucji GLAM i nowych mediów.
- Potrafi określić składowe części kultury, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu tworzenia kolekcji w obszarze dziedzictwa kulturowego, organizacji wystaw i prezentacji z wykorzystaniem nowych mediów i języka obcego.
- Potrafi planować i koordynować działania związane z organizacją wystaw i wydarzeń kulturalnych, realizacją projektów zespołowych, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
INNE KOMPETENCJE
- Potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, celów działalności instytucji dziedzictwa kulturowego i ich misji.
- Ma poczucie odpowiedzialności za ochronę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z dostępnych możliwości.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć. Egzamin końcowy pisemny lub ustny.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności i aktywność oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura przygotowana pod kątem potrzeb i zainteresowań słuchaczy zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: