Edukacja w instytucjach sektora GLAM 2700-P2EG-SPNMIDK
Działania edukacyjne w instytucjach takich jak muzea, a coraz częściej galerie, stały się standardem. Czy wszędzie jednak ten standard obowiązuje? Podczas zajęć określimy instytucje sektora GLAM, powiemy o ich misji, obszarach wspólnych i tym, co je różnicuje. Zastanowimy się również czym jest muzeum i co je definiuje. Czym różni się (lub nie) od pozostałych instytucji sektora GLAM. Zastanowimy się, czy każda z tych instytucji powinna realizować w swojej misji także działalność edukacyjną, a jeśli tak – to jak ona powinna wyglądać. Przyjrzymy się przykładom takiej działalności w instytucjach GLAM w Polsce, Europie i na świecie. Poznamy te, które prowadzone są znanymi, klasycznymi metodami i te, które używają nowych mediów. Zastanowimy się co wnoszą nowe media, i czy ich użycie zawsze jest uzasadnione.
Omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Zalety i pułapki nowych mediów w edukacji i kulturze - ocena przydatności użycia nowych mediów w określonej ofercie edukacyjnej instytucji sektora GLAM.
2. Formy edukacji w poszczególnych instytucjach sektora GLAM - krytyczna ocena form i sposób realizacji edukacji w instytucjach sektora GLAM; budowanie ramowego programu edukacyjnego w danej instytucji sektora GLAM.
2. Wystawa jako medium edukacyjne.
3. Partycypacja jako edukacja.
4. Finansowanie działalności edukacyjnej w instytucjach GLAM.
5. Profil kompetencyjny pracownika edukacji w tymże sektorze - konieczne kompetencje merytoryczne i osobowościowe prowadzącego działania edukacyjne w instytucjach GLAM.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
WIEDZA
- Ma wiedzę o powiązaniach muzeologii, bibliologii, archiwistyki z dyscyplinami naukowymi obszaru działania instytucji GLAM i nowych mediów.
- Ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach w zakresie funkcjonowania instytucji dziedzictwa kulturowego.
UMIEJĘTNOŚCI
- Potrafi planować i koordynować działania związane z organizacją wystaw i wydarzeń kulturalnych, realizacją projektów zespołowych, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
- Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju i dokształcania zawodowego.
INNE KOMPETENCJE
- Potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, celów działalności instytucji dziedzictwa kulturowego i ich misji.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność i wykonanie projektu zaliczeniowego. Oddanie projektu w wyznaczonym terminie.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. From museum critique to the critical museum, K. Murawska-Muthesius, P. Piotrowski, 2015.
2. M. Szeląg, Partycypacja jako edukacja: https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/partycypacja-jako-edukacja.
3. O. Dysthe, N. Bernhardt, L. Esbjørn, Dialogue-based teaching. The art museum as a learning space, Copenhagen 2013.
4. Szeląg M. (red.), Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, Warszawa 2012.
5. Szeląg M., Edukacja w pojęciu edukatorów oraz jej rola w polskich muzeach w świetle analizy II etapu Raportu o Stanie Edukacji Muzealnej, Forum edukatorów muzealnych – Portal edukacji muzealnej, http://www.edukacjamuzealna.pl/artykuly.aspx?o=4510.
6. 12. Szeląg M., Muzeum wobec „zwrotu edukacyjnego”, Forum edukatorów muzealnych – Portal edukacji muzealnej, http://www.edukacjamuzealna.pl/artykuly.
7. Szeląg M., Przyszła rola edukacji muzealnej w Polsce, „Muzealnictwo” 2009, nr 50, s. 234-242.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: