Edukacja czytelnicza i medialna 2700-P2ECM-PSB
„Edukacja czytelnicza i medialna” stanowi jedną z treści wpisanych do podstawy programowej na wszystkich szczeblach kształcenia. Obejmuje szereg zagadnień związanych z mediami, Internetem, a także z wykorzystaniem technologii multimedialnych w edukacji szkolnej na lekcjach przedmiotowych, zwłaszcza wykorzystujących zbiory i warsztat szkolnej biblioteki a także na lekcjach bibliotecznych, uczących korzystania z różnego typu dokumentów i źródeł informacji. Przedmiot o charakterze interdyscyplinarnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Znajomość aktualnego programu nauczania w obowiązującym systemie szkolnym, na wszystkich poziomach nauczania (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne).
- Wiedza o lekturach potrzebnych w szkołach do realizacji programu nauczania.
- Znajomość działu “Samokształcenie” (w programie języka polskiego), w którym to dziale przewiduje się korzystanie z literatury fachowej: notowanie, relacjonowanie, opis bibliograficzny; korzystanie z różnych źródeł informacji (dokumentów, leksykonów, encyklopedii, słowników, baz danych, nagrań magnetofonowych i magnetowidowych, Internetu).
Umiejętności:
- Prowadzenia zajęć lekcyjnych wykorzystujących zbiory biblioteki szkolnej, oraz jej warsztat informacyjny m.in. za pośrednictwem automatycznych systemów wyszukiwawczych,
- Swobodnego korzystanie z mediów jako źródeł informacji oraz opinii w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy.
- Dokonywania dojrzałego, właściwego wyboru środków masowej komunikacji na podstawie krytycznej analizy wartości oferowanych przekazów.
Kompetencje społeczne:
- Kompetencje dydaktyczne nauczyciela, zwłaszcza nauczyciela - bibliotekarza (czytelnicze oraz umiejętność swobodnego posługiwania się urządzeniami medialnymi).
- Zaspokajanie potrzeb poznawczych użytkowników biblioteki szkolnej oraz umiejętne wykorzystywanie różnych źródeł informacji do krytycznego odbioru mediów oraz samodzielnego przygotowania przekazu medialnego.
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Aktualnie obowiązująca „Podstawa programowa” dla wszystkich szczebli edukacji szkolnej.
- Rozporządzenia MEN.
- Książka i biblioteka w środowisku edukacyjnym: praca zbiorowa / pod red. Elżbiety Barbary Zybert. Warszawa 2002 (Nauka- Dydaktyka –Praktyka).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: