Biblioteki - środki przekazu - użytkownicy 2700-P2BSPU-PSB
Poruszone zostaną następujące szczegółowe zagadnienia:
Część 1. Społeczeństwo masowe
- społeczeństwo masowe, kultura masowa, kultura popularna
- media masowe i komunikacja masowa
- korzystanie z mediów w Europie i w Polsce
- zróżnicowanie społeczne korzystania z mediów
- czytelnictwo
- biblioteki publiczne jako biblioteki powszechne
Część 2. Społeczeństwo informacyjne
- geneza i definicje społeczeństwa informacyjnego
- cechy i funkcje społeczeństwa informacyjnego
- podział cyfrowy, wykluczenie cyfrowe
- kompetencje informacyjne i ich poziomy
- badania społeczeństwa informacyjnego (DESI)
- biblioteki i ich funkcje w społeczeństwie informacyjnym
Część 3. Społeczeństwo sieciowe
- definicja sieci i społeczeństwa sieci
- teoria społeczeństwa sieci
- rozwój sieci internetowej w Polsce (gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa, szkoły)
- komputeryzacja bibliotek
- otwarty dostęp i wkład bibliotek w OA
- biblioteka jako węzeł sieci
- koncepcje biblioteki jako trzeciego miejsca, miejsca spotkań, miejsca bezpiecznego, terapeutycznego, biblioteka partycypacyjna
- kształcenie kompetencji cyfrowych w bibliotekach - przykłady zagraniczne i krajowe
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Posiada wiedzę ogólną w zakresie bibliologii i informatologii
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego mające zastosowanie w działalności bibliotecznej i informacyjnej oraz w edukacji
UMIEJĘTNOŚCI
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych bibliologii i informatologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji
Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Baranowski, M. (2012). Przyczynek do krytyki społeczeństwa sieciowego: od sieci społecznych do sieci wszystkich sieci. [W:] Baranowski, M. i in. (red.). Społeczeństwo sieciowe - między wolnością a zniewoleniem, s. 15-31. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WSNHiD,
2. Buregwa-Czuma, S., Garwol, K. (2011). Definicje, właściwości i funkcje społeczeństwa informacyjnego. Dydaktyka informatyki, nr 6, s. 30-37.
3. Castells, M. (2013). Władza komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Goban-Klas, T. (2011). Wartki nurt mediów: ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków: Universitas.
5. Goliński, M. (2011). Społeczeństwo informacyjne - geneza koncepcji i problematyka pomiaru. Warszawa, Szkoła Główna Handlowa.
6. Golka, M. (2007). Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
7. Grodzka, D. (2009). Społeczeństwo informacyjne – idea, programy, badania. [W:] D. Grodzka (red.), Społeczeństwo informacyjne, s. 9-37. Warszawa, Biuro Analiz Sejmowych.
8. Hvenegaard Rasmussen, C. (2016). The participatory public library: the Nordic experience. New Library World, vol. 117, iss. 9/10, pp. 546-556.
9. Jasiewicz, J. (2012). „Trzecie miejsce”. Biblioteka jako centrum życia społeczności lokalnej. [W:] J. Dzieniakowska i M. Olczak-Kardas (red.), Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a wspólnotą, s. 713–723. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
10. Kisilowska, M. (2010). Biblioteka w sieci - sieć w bibliotece: wybrane społeczne i kulturowe aspekty współczesnego bibliotekarstwa. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
11. Luterek, M. Mierzalność społeczeństwa informacyjnego za pomocą wskaźników prostych. [W:] B. Sosińska-Kalata, M. Przastek-Samokowa (red.), Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego, s. 1-12. Dostępny w: http://bbc.uw.edu.pl/Content/20/10.pdf.
12. McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
13. Michalczyk, S. (2019). Teoria komunikowania masowego: skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Katowice: Uniwersytet Śląski.
14. van Dijk, J. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: