Opracowanie zbiorów i normalizacja 2700-P1OZN-PSB
1. Normy opisu bibliograficznego dokumentu.
2. Opis bibliograficzny: wydawnictwa zwarte, wydawnictwa ciągłe, artykuł, druki muzyczne, dźwiękowe, elektroniczne, stare druki, dokumenty normalizacyjne, filmy.
3. Stosowanie skrótów i transliteracja.
4. Stopnie szczegółowości opisu.
5. Strefy opisu bibliograficznego: Strefa tytuł
u i oznaczenia odpowiedzialności, Strefa wydania, Strefa specjalna, Strefa adresu wydawniczego, Strefa opisu fizycznego, Strefa serii, Strefa uwag, Strefa ISBN i sposobu uzyskania.
6. Tworzenie bibliografii załącznikowej i przypisów.
7. Hasło osobowe, korporatywne i tytułowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
H2A_W02 - Zna terminologię specjalistyczną dla nauk humanistycznych podstawowych dla bibliologii i informatologii
H2A_W04 - Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
H2A_W05 - Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
UMIEJĘTNOŚCI:
K2A_U05 - Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji
K2A_U06 - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację obiektów informacyjnych w świetle wiedzy bibliologicznej i informatologicznej, stosując oryginalne podejścia , uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno- kulturowym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K2A_K02 - Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji informacyjnych
K2A_K06 - Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego) swojego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Bibliotekarstwo szkolne : teoria i praktyka. T.1 : Organizacja biblioteki / Jadwiga Andrzejewska. - Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 1996.
2. Biblioteki wobec zmian w opisie bibliograficznym / Jerzy Franke [w:] Książka i biblioteka w środowisku edukacyjnym : praca zbiorowa / pod red. Elżbiety Barbary Zybert. - Warszawa : Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2002.
3. Formalne opracowanie zbiorów / Anna Tokarska [w:] Bibliotekarstwo / pod red. Zbigniewa Żmigrodzkiego. - Wyd. 2 uzup. i rozsz. - Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 1998.
4. Katalogowanie alfabetyczne dokumentów elektronicznych / Krystyna Sanetra // Biblioteka w Szkole. - 2001, nr 6.
5. Katalogowanie kaset wideo / Lucyna Gołębiowska // Biblioteka w Szkole. - 1993, nr 3.
6. Nowe Wademecum nauczyciela bibliotekarza / Danuta Saniewska. - Warszawa : Agencja "Sukurs", 2000.
7. O haśle korporatywnym niemal wszystko / Maria Lenartowicz // Przegląd Biblioteczny. - 1986, z. 2.
8. O katalogowaniu książek wielotomowych : uwagi metodyczne / Maria Lenartowicz // Poradnik Bibliotekarza. - 1999, nr 3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: