Historia instytucji dziedzictwa kultury 2700-P1HIDK-SPNMIDK
Zajęcia mają na cel ukazanie historii instytucji kultury w powiązaniu z potrzebami rozwojowo-cywilizacyjnymi poszczególnych państw czy regionów Europy. Szczególnej analizie, opartej na oryginalnych materiałach źródłowych, zostaną poddane najstarsze organizacje polskie i polonijne oraz wytworzone przez nie instytucje kultury na czele z Biblioteką Polską w Paryżu, Biblioteką i Szkołą na Batignolles, Muzeum Polskim w Rapperswilu, oraz innymi instytucjami, wybranymi przez studentów na początku zajęć. Tłem do wszechstronnego omówienia działalności wybranych instytucji polskiej i europejskiej kultury będą przemiany socjo-historyczne dokonujące się w XIX w. Na wybranych przykładach ukazana zostanie historyczna ciągłość instytucji kultury, ich ważność w rozwoju cywilizacyjnym państwa, przedstawieni zostaną najbardziej zasłużeni twórcy i działacze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
• Zna i rozumie różne sposoby ujmowania kultury jako zakresu przedmiotowego nauk o instytucjach dziedzictwa kulturowego, teorię i metodologię oraz terminologię z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM i wykorzystania nowych mediów, jak również ich miejsce w systemie nauk humanistycznych, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz miejscu w systemie nauk i relacjach do innych dziedzin.
Umiejętności
• Posiada umiejętności badawcze obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowywania i prezentacji wyników badań w sektorze GLAM.
• Potrafi określić składowe części kultury, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu tworzenia kolekcji w obszarze dziedzictwa kulturowego, organizacji wystaw i prezentacji z wykorzystaniem nowych mediów i języka obcego.
Inne kompetencje
• Ma poczucie odpowiedzialności za ochronę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z dostępnych możliwości.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć. Egzamin końcowy pisemny lub ustny.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności i aktywność oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
• Polskie instytucje za granicą. Przewodnik po zbiorach archiwalnych, opr. A. Krochmal, Warszawa 2004.
• Biblioteki polskie za granicą przeszłość i współczesność, Katowice 2007.
• Biblioteki polskie poza Krajem w latach 1938-1948 : informator, red. nauk. Barbara Bieńkowska, Poznań 2005.
• Lucjan Biliński, Bibliotekarze promujący Polskę za granicą.,Warszawa, 2007.
• Danuta Rederowa, Polski emigracyjny ośrodek naukowy we Francji w latach 1831-1872. ,Wrocław, 1972.
• Wiesław Śladkowski, Wychodźstwa polskiego zarys dziejów, Lublin 1994.
• Szkolnictwo i oświata polska na Wschodzie, "Przegląd Akademicki" (Lublin), R. II: 1992 nr 7 (8), s. 17-18.
• Polacy na dawnych Kresach Wschodnich, w: Christianitas et cultura Europae. Księga ju-bileuszowa Profesora Jerzego Kłoczowskiego, cz. I. pod red. H. Gapskiego, Lublin 1998, s. 420-423.
• Wybrane artykuły z "Przeglądu Polonijnego" i serii "Biblioteka Polonijna".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: