Grupy zagrożone wykluczeniem społecznym w instytucjach dziedzictwa kulturowego 2700-P1GZWS-SPNMIDK
W trakcie zajęć zostaną omówione sposoby i metody udostępniania przestrzeni, wydarzeń oraz oferty wystawienniczej i edukacyjnej instytucji dziedzictwa kulturowego osobom ze szczególnymi potrzebami. Omówiona zostanie typologia grup zagrożonych wykluczeniem społecznym i kulturowym – osoby zniepełnosprawnościami, w spektrum autyzmu, osoby starsze itp. Uczestnicy zajęć poznają prawne i etyczne aspekty udostępnianie instytucji kultury, dobre przykłady działań dostępnościowych, podejmą też próby samodzielnego zaprojektowania pożądanych rozwiązań.
1. Typologia wykluczenia społecznego – osoby z niepełnosprawnością, w spektrum autyzmu, osoby starsze, podopieczni ośrodków pomocy społecznej, zakładów karnych itp.
2. Oczekiwania i możliwości poznawcze osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i kulturalnym.
3. Prawo o dostępności instytucji publicznych dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
4. Dostępność cyfrowa.
5. Udostępnianie przestrzeni wystawienniczej i oferty edukacyjnej w instytucjach dziedzictwa kulturowego, przykłady pożądanych rozwiązań.
6. Dostępna informacja i komunikacja w instytucjach dziedzictwa kulturowego, przykłady pożądanych rozwiązań.
7. Opracowanie projektów przeciwdziałających wykluczeniu w instytucji dziedzictwa kulturowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student ma wiedzę o ludziach zaliczanych do grup zagrożonych wykluczeniem jako odbiorcach kultury i potencjalnych gościach instytucji dziedzictwa kulturowego. Zna zasady tworzenia i prowadzenia dostępnej informacji i komunikacji oraz najważniejsze przepisy prawne regulujące kwestie udostępniania instytucji dziedzictwa kulturowego. Umie opracować i wdrożyć projekty związane z realizacją potrzeb dostępu do kultury osób zaliczanych do grup wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem.
W odniesieniu do szczegółowych kompetencji:
WIEDZA
- Ma wiedzę o powiązaniach muzeologii, bibliologii, archiwistyki z dyscyplinami naukowymi obszaru działania instytucji GLAM i nowych mediów.
- Ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach w zakresie funkcjonowania instytucji dziedzictwa kulturowego.
- Zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury dla wybranych teorii i szkół badawczych z obszaru działania instytucji GLAM.
UMIEJĘTNOŚCI
- Posiada umiejętności badawcze obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowywania i prezentacji wyników badań w sektorze GLAM.
- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, potrafi posługiwać się umiejętnościami teoretycznymi, wzorcami badawczymi i pojęciami właściwymi dla instytucji GLAM i nowych mediów.
- Posiada umiejętności prezentowania wyników badań, formułowania wniosków przygotowania ustnych wystąpień dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM.
INNE KOMPETENCJE
- Potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, celów działalności instytucji dziedzictwa kulturowego i ich misji.
- Przestrzega zasad etyki obowiązujących w pracy w instytucjach dziedzictwa kulturowego, działa na rzecz jego podtrzymywania, właściwie interpretuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność i wykonanie projektu zaliczeniowego. Oddanie projektu w wyznaczonym terminie.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, red. L. Frąckiewicz, Warszawa 2008.
2. Sztuka/twórczość dostępna: osoby z niepełnosprawnościami i chorobą psychiczną w kręgu recepcji i ekspresji sztuki, K. Krawiecka, E. Śmiechowska-Petrovskij, M. Żelazkowska, Warszawa 2016.
3. ABC Gość niepełnosprawny w muzeum, https://nimoz.pl/files/publications/17/ABC_Gosc_niepelnosprawny_lekki.pdf
4. ABC Gość niepełnosprawny w muzeum, cz. 2, https://nimoz.pl/files/publications/27/ABC_Gosc_niepelnosprawny_cz2.pdf
5. Gość o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przestrzeni muzeum, https://nimoz.pl/files//articles/147/Slepowronska_-_Gosc_o_specjalnych_potrzebach_edukacyjnych_w_przestrzeni_muzeum-1.pdf
6. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696
7. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000848
8. Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, https://www.rpo.gov.pl/pl/content/konwencja-onz-o-prawach-osob-niepelnosprawnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: