Gromadzenie i ewidencja zbiorów w instytucjach sektora GLAM 2700-P1GIEZ-SPNMIDK
Kurs ma na celu przygotować uczestników i uczestniczki do zarządzania kolekcją w instytucjach GLAM. Zarządzanie kolekcją jest wieloetapowym procesem uregulowanym częściowo w przepisach obowiązujących instytucje GLAM. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli świadomość zasad prowadzenie polityki gromadzenia zbiorów, wprowadzenia ewidencji i systemu katalogowania lub wdrażania zmian w stosowanych dotychczas rozwiązaniach. Posłuży temu omówienie ram prawnych, standardów i dobrych praktyki regulujących prowadzenia ewidencji. Uczestnicy i uczestniczki kursu nabędą również wiedzę dotyczącą konieczności dobierania odpowiednich rozwiązań i tworzenia indywidualnych wewnętrznych norm dostosowanych do potrzeb i możliwości organizacyjno-finansowych danej instytucji, mając na uwadze brak jednoznaczności przepisów ogólnych oraz podleganie poszczególnych typów zbiorów pod różne przepisy.
Poruszone zostaną zagadnienia odnoszące się do:
1) roli instytucji GLAM w procesie kształtowania standardów rynku sztuki i rynku antykwarycznego,
2) kształtowania polityki gromadzenia danej instytucji i jej istotności,
3) nabywania zbiorów do kolekcji w formie darowizn, zakupów czy przekazów, przyjmowania obiektów w depozyt,
4) ewidencjonowania i katalogowania (opracowywania zbiorów),
5) deakcesji, kontroli dokumentacji ewidencyjnej ze stanem faktycznym, reinwentaryzacji,
6) ruchu wewnętrznego i zewnętrznego obiektów oraz ich bezpiecznego przemieszczania,
7) a także udostępniania danych, w tym w związku z realizacją ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego.
Uczestnicy i uczestniczki zapoznają się także z typami wewnętrznych dokumentów regulujących zarządzanie zbiorami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student zna zasady kształtowania polityki gromadzenia, inwentaryzacji, digitalizacji, zabezpieczenia i udostępniania zbiorów. Zna i stosuje zasady gromadzenia zbiorów, potrafi prawidłowo prowadzić proces nabywania i dokumentacji zbiorów, ich selekcji, ewidencji i kontroli.
Zna zasady ruchu i udostępniania zbiorów oraz techniki i zasady przechowywania i udostępniania zbiorów w instytucjach dziedzictwa kulturowego.
W odniesieniu do szczegółowych kompetencji:
WIEDZA
- Zna i rozumie różne sposoby ujmowania kultury jako zakresu przedmiotowego nauk o instytucjach dziedzictwa kulturowego, teorię i metodologię oraz terminologię z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM i wykorzystania nowych mediów, jak również ich miejsce w systemie nauk humanistycznych, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz miejscu w systemie nauk i relacjach do innych dziedzin
- Zna i rozumie zapisy prawne z zakresu prawa autorskiego, regulacji prawnych w obszarze instytucji sektora GLAM i ochrony dóbr kultury.
- Ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach w zakresie funkcjonowania instytucji dziedzictwa kulturowego.
UMIEJĘTNOŚCI
- Potrafi określić składowe części kultury, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu tworzenia kolekcji w obszarze dziedzictwa kulturowego, organizacji wystaw i prezentacji z wykorzystaniem nowych mediów i języka obcego.
- Posiada umiejętności przygotowywania prac pisemnych oraz przygotowania scenariusza wystaw i prezentacji z wykorzystaniem różnych źródeł z obszaru działalności instytucji GLAM oraz umiejętności komunikowania się z różnymi kręgami odbiorców z użyciem specjalistycznej terminologii.
INNE KOMPETENCJE
- Potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, celów działalności instytucji dziedzictwa kulturowego i ich misji.
- Ma poczucie odpowiedzialności za ochronę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z dostępnych możliwości.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność i wykonanie pisemnej pracy zaliczeniowej. Oddanie pracy w wyznaczonym terminie.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Freda Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum. Podręcznik, Warszawa 2012
2. ABC zarządzania kolekcją muzealna, NIMOZ, Warszawa 2014
3. Teoria i praktyka archiwistyki w USA, B. Nowożycki, Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych, Warszawa 2017,
4. Museo 2015, A checklist for Museum Collections Management Policy, Maija Ekosaari, Sari Jantunen, Leena Paaskoski,
5. Assessing Museum Collections. Collection valuation in six steps, Cultural Heritage Agency, Ministry of Education, Culture and Science in New Zeland, 2014,
6. Digital Heritage and Culture Strategy and Implementation, H. Din, S. Wu, Singapur -Londyn, 2014,
7. ISAD (akronim ang. International Standard Archival Description), Międzynarodowy Standard Opisu Archiwalnego,
8. Poradnik SPECTRUM 4.0. https://nimoz.pl/baza-wiedzy/zarzadzanie-zbiorami/spectrum (dostęp: 31.10.2020)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: