Opracowanie zbiorów i normalizacja 2700-OZN-BSP
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Pojęcia: sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, uczenie głębokie.
2. Uczenie maszynowe: uczenie nadzorowane, uczenie nienadzorowane.
3. Przetwarzanie języka naturalnego, duże modele językowe, wykorzystanie transformerów w przetwarzaniu języka naturalnego.
4. Modelowanie tematyczne.
5. Rozpoznawanie encji.
6. Analiza sentymentu.
7. Streszczanie tekstu, ekstrakcja słów kluczowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
H2A_W02 - Zna terminologię specjalistyczną dla nauk humanistycznych podstawowych dla bibliologii i informatologii
H2A_W04 - Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
H2A_W05 - Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
UMIEJĘTNOŚCI:
K2A_U05 - Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji
K2A_U06 - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację obiektów informacyjnych w świetle wiedzy bibliologicznej i informatologicznej, stosując oryginalne podejścia , uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno- kulturowym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K2A_K02 - Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji informacyjnych
K2A_K06 - Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego) swojego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Golub, Koraljka. “Automated Subject Indexing: An Overview.” Cataloging & Classification Quarterly, vol. 59, no. 8, Nov. 2021, pp. 702–19. Taylor and Francis+NEJM, https://doi.org/10.1080/01639374.2021.2012311.
Gutman, Alex J., et al. Analityk danych : przewodnik po data science, statystyce i uczeniu maszynowym. Helion, 2023.
Kalisdha, A. “The Impact of Artificial Intelligence and Machine Learning in Library and Information Science.” International Journal of Research in Library Science, vol. 10, no. 1, Feb. 2024, pp. 39–58, https://doi.org/10.26761/ijrls.10.1.2024.1733.
Krohn, Jon, et al. Uczenie głębokie i sztuczna inteligencja : interaktywny przewodnik ilustrowany. Helion, 2022.
Vajjala, Sowmya, et al. Przetwarzanie języka naturalnego w praktyce : przewodnik po budowie rzeczywistych systemów NLP. Helion, 2023.
Wu, Mingfang, et al. “Automated Metadata Annotation: What Is and Is Not Possible with Machine Learning.” Data Intelligence, vol. 5, no. 1, Mar. 2023, pp. 122–38, https://doi.org/10.1162/dint_a_00162.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: