Infometria, webometria, bibliometria 2700-M-ZBD-D3IWB
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
▪ doskonalenie warsztatu naukowego, pozwalając na śledzenie najnowszych trendów badawczych, docieranie do wartościowych kontaktów naukowych, czy prowadzenie zestawień porównawczych;
▪ umiejętne pozyskiwanie, rejestrowanie, filtrowanie, organizowanie i wyświetlanie relewantnych informacji z dużych zbiorów;
▪ wykorzystanie naukowych baz danych do kompleksowych analiz naukometrycznych dotyczących profili zarówno pojedynczych badaczy, instytucji, jak i krajów oraz regionów.
Ćwiczenia poświęcone są:
▪ przygotowaniu studentów do samodzielnego i efektywnego korzystania z narzędzi oferujących dostęp do aktualnego, światowego dorobku naukowego, zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi kryteriów oceny źródeł informacji oraz z podstawowymi aspektami upowszechniania wyników badań naukowych;
▪ pogłębieniu bibliometrycznej umiejętności przygotowania i opracowania wybranych aspektów komunikacji naukowej oraz publicznej i sprawnej prezentacji wyników przeprowadzonych analiz.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
▪ posiada wiedzę o źródłach, metodach i narzędziach wykorzystywanych w informetrii, bibliometrii i webometrii;
▪ rozumie stosowane miary ilościowe oraz wskaźniki;
▪ potrafi postawić pytanie oraz znaleźć odpowiedź korzystając z narzędzi i danych;
▪ rozumie podstawowe prawa;
▪ potrafi zastosować odpowiednie dane i wskaźniki w zależności od kontekstu.
Kryteria oceniania
Wykład
Metody: wykład, dyskusja
Kryteria oceniania:
▪ warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładu, jest pozytywna ocena z ćwiczeń;
▪ zaliczenie na ocenę (50% ocena z ćwiczeń, 50% test końcowy).
Ćwiczenia
Metody: prezentacja z omówieniem, dyskusja,
Kryteria oceniania:
▪ zaliczenie na ocenę (70% ocena z prezentacji końcowej, 30% aktywność/obecność na ćwiczeniach);
▪ dopuszczona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona; przy większej liczbie nieobecności tematy należy zaliczyć indywidualnie; 50% i więcej nieobecności powoduje nieklasyfikowanie.
Literatura
1. Nowak P.: Bibliometria, webometria, podstawy, wybrane zagadnienia. Wyd. 2 popr. Poznań 2008.Roemer, R. C., & Borchardt, R. (2015). Meaningful metrics: a 21st-century librarian's guide to bibliometrics, altmetrics, and research impact. American Library Association.
2. Thelwall, M., Haustein, S., Larivière, V., & Sugimoto, C. R. (2013). Do altmetrics work? Twitter and ten other social web services. PloS one, 8(5), e64841.
3. Thelwall, M. (2012). A history of webometrics. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 38(6), 18-23.
4. Ball, R. (2017). An introduction to bibliometrics: New development and trends. Chandos Publishing.
5. Andrés, A. (2009). Measuring academic research: How to undertake a bibliometric study. Elsevier.
6. Björneborn, L., & Ingwersen, P. (2004). Toward a basic framework for webometrics. Journal of the American society for information science and technology, 55(14), 1216-1227.
7. Holmberg, K. J. (2015). Altmetrics for information professionals: Past, present and future. Chandos Publishing.
8. Literatura polecana studentom na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: