Identyfikacja cyfrowych zasobów informacji online i offline 2700-M-ZBD-D2ICZI
Kurs ma na celu zwiększenie efektywności wyszukiwania informacji przez studentów. Poznają oni strategie, metody i narzędzia służące efektywnemu wyszukiwaniu informacji w sieci. Pod uwagę brane są zarówno źródła zamknięte (licencjonowane) oraz otwarte (w tym zasoby Open Access). Studenci poznają możliwości wyszukiwania informacji odnoszących się zwłaszcza do treści naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych. W trakcie zajęć omawiane będą między innymi następujące problemy: typologia dokumentów i klasyfikacja źródeł informacji; strategie wyszukiwania i identyfikacji zasobów; wyszukiwarki, multiwyszukiwarki, metawyszukiwarki; systemy typu discovery; katalogi stron internetowych (w tym tzw. bramy dziedzinowe – subject gateway) usługi sieciowe; korzystanie z tematycznych źródeł informacji (np. nauka, biznes, media i portale informacyjne). Celem przedmiotu jest także zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania sieciowych narzędzi, w tym aplikacji internetowych, usług typu mashup, pluginów do przeglądarek ułatwiających wyszukiwanie i gromadzenie danych, agregatorów wiadomości. W trakcie zajęć studenci dokonują także oceny wiarygodności znalezionych informacji.
W cyklu 2023L:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z możliwościami, metodami, ale także narzędziami służącymi efektywnemu wyszukiwaniu informacji oraz identyfikacji tematycznych zasobów cyfrowych. Pod uwagę brane są zarówno źródła zamknięte (licencjonowane) oraz otwarte (w tym zasoby Open Access). Celem przedmiotu jest także zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania sieciowych narzędzi, w tym zwłaszcza aplikacji internetowych, usług typu mashup, pluginów do przeglądarek ułatwiających wyszukiwanie i gromadzenie dużych zasobów danych. Pod uwagę zostaną wzięte zarówno narzędzia ułatwiające tzw. web scraping, integrujące funkcje różnych usług sieciowych, ułatwiające zaawansowane przeszukiwanie mediów społecznościowych czy dotarcie do stron pokrewnych tematycznie, z których użytkownik w danej chwili korzysta. |
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z możliwościami, metodami, ale także narzędziami służącymi efektywnemu wyszukiwaniu informacji oraz identyfikacji tematycznych zasobów cyfrowych. Pod uwagę brane są zarówno źródła zamknięte (licencjonowane) oraz otwarte (w tym zasoby Open Access). Celem przedmiotu jest także zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania sieciowych narzędzi, w tym zwłaszcza aplikacji internetowych, usług typu mashup, pluginów do przeglądarek ułatwiających wyszukiwanie i gromadzenie dużych zasobów danych. Pod uwagę zostaną wzięte zarówno narzędzia ułatwiające tzw. web scraping, integrujące funkcje różnych usług sieciowych, ułatwiające zaawansowane przeszukiwanie mediów społecznościowych czy dotarcie do stron pokrewnych tematycznie, z których użytkownik w danej chwili korzysta. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2024L: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna źródła informacji i wybrane typologie dokumentów.
Zna kryteria oceny jakości elektronicznych źródeł informacji.
Zna strategie wyszukiwawcze i wybrane modele zachowań informacyjnych
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, oceniać i selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł.
Potrafi krytycznie oceniać źródła informacji.
Potrafi korzystać ze źródeł naukowych, biznesowych, branżowych, społecznościowych itp.
Inne kompetencje
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Potrafi rozwiązywać postawione problemy i zadania w sposób systemowy.
Potrafi doskonalić swoje umiejętności w zakresie wyszukiwania informacji.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność), terminowe wykonywanie prac cząstkowych oraz realizacja projektu zadanego przez prowadzącego przedmiot. Jeśli Student ma więcej niż jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, zalicza tematy zajęć, które opuścił i wykonuje dodatkowe zadanie.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bednarek – Michalska B., Otwarta nauka. Open Access [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/OPEN-ACCESS.pdf
Bradley, P., Expert internet searching. 2017.
BUW. Wyszukiwanie zaawansowane [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.buw.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/07/Wyszukiwanie-zaawansowane_11_2014.pdf
Dutko M., Karciarz M., Informacja w internecie. Warszawa 2010. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra].
Hrabiec-Hojda P., Trzeciakowska J., Google hacking. Jak szukać w Google, aby zarabiać pieniądze, budować biznes i ułatwić sobie pracę. Kraków 2019.
Jaskowska, M., Publiczne systemy informacyjne i źródła danych. Przewodnik. Kraków 2020.
Jeż R., Szołtysek J., Twaróg S., Bazy bibliograficzne w działalności naukowej, „Studia
Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2018, nr 362, s. 87 – 99.
Mierzecka-Szczepańska A., Badania zachowań informacyjnych. Warszawa 2013.
Otwarty dostęp do publikacji naukowych. Odpowiedzi na niektóre często zadawane pytania [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.ifj.edu.pl/library/open-access/materials/czeste_pytania.pdf
Pamuła – Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej. Toruń 2015. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra].
Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje. Katowice 2018.
Szczepańska A., Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce, „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 2, s. 233 – 251.
Trivedi M., Digital Libraries: Functionality, Usability, and Accessibility, “Library Philosophy and Practice (e-journal)” [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.pl/&httpsredir=1&article=1395&context=libphilprac.
W cyklu 2023L:
Literatura (wybór): |
W cyklu 2024L:
Literatura (wybór): |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność), terminowe wykonywanie prac cząstkowych oraz realizacja projektu zadanego przez prowadzącego przedmiot. Jeśli Student ma więcej niż jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, zalicza tematy zajęć, które opuścił i wykonuje dodatkowe zadanie. |
W cyklu 2024L:
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność), terminowe wykonywanie prac cząstkowych oraz realizacja projektu zadanego przez prowadzącego przedmiot. Jeśli Student ma więcej niż jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, zalicza tematy zajęć, które opuścił i wykonuje dodatkowe zadanie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: