Podstawy programowania R 2700-M-ZBD-D1PPR
Przedmiot obejmuje podstawy implementacji algorytmów w języku programowania R.
Zajęcia mają charakter praktyczny. Podczas ich trwania zostaną omówione zagadnienia dotyczące: składni języka, struktur danych, instrukcji sterujących, procedur, funkcji, kontroli błędów i ich obsługi. Dodatkowo przedmiotem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową analizą danych. Ponadto w ramach ćwiczeń zostaną omówione narzędzia programistyczne do tworzenia oprogramowania - RStudio. Każdy ze studentów w ramach ćwiczeń stworzy kilka programów realizujących wskazane przez prowadzącego zadania.
Programy w języku R pisane są w postaci skryptów lub notatników Markdown. Szczególnie ta ostatnia forma będzie używana na zajęciach.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
Posiada wiedzę na temat języka R.
Posiada wiedzę z zakresu składni języka, struktur danych, instrukcji sterujących, funkcji, rysowania wykresów oraz składni Markdown, umożliwiającego formatowanie dokumentów i stron internetowych.
Umiejętności
Potrafi tworzyć skrypty w języku programowania R.
Potrafi tworzyć dokumenty w Markdown z użyciem kodu R.
Potrafi zainstalować i skonfigurować niezbędne oprogramowanie do tworzenia programów komputerowych.
Inne kompetencje
Absolwent posiada kompetencje dotyczące funkcjonowania języków programowania. Ułatwia to jego start w pracy zawodowej w zakresie pisania aplikacji do przetwarzania m.in. dużych zbiorów Big Data.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa stanowi:
44% - jeden projekt programistyczny w ciągu semestru oraz jego prezentacja
44% - pięciominutowe proste kartkówki przeprowadzane na (prawie) każdych zajęciach z materiału z poprzednich zajęć
12% - aktywność na zajęciach
Szczegółowe informacje:
1. Projekt programistyczny: do zdobycia 35 punktów.
2. Prezentacja projektu programistycznego: do zdobycia 9 punktów.
3. Pięciominutowe proste kartkówki - na 11 zajęciach przeprowadzę kartkówkę składająca się z dwóch zadań. Potrwa ona 5 minut. Będę w ten sposób sprawdzał, czy opanowaliście Państwo podstawowy materiał prezentowany na (wszystkich) poprzednich zajęciach. Z każdego zadania można zdobyć 2 punkty, łącznie więc do zdobycia z kartkówek jest 44 punkty. W przypadku nieobecności, kartkówki można pisać na konsultacjach.
4. Na zajęciach będę premiował aktywność (poprzez przyznawanie plusików). Na zakończenie semestru, każdy plusik będzie równoważny pewnej liczbie punktów. Liczba punktów do uzyskania za każdy plusik będzie dobrana w taki sposób, by w każdej dwudziestoosobowej grupie trzy osoby, które uzyskały największą liczbę plusików, otrzymały z tej aktywności 12 punktów. W przypadku remisu, takich osób może być oczywiście więcej niż trzy. W przypadku mniejszych grup, takich osób może być proporcjonalnie mniej niż trzy. Z aktywności na zajęciach do zdobycia jest maksymalnie 12 punktów (tzn. w przypadku najbardziej aktywnych osób, punkty ponad 12 niestety przepadają).
Ważne:
1. Punkty uzyskane z tych czterech powyższych źródeł zostaną zsumowane w celu ustalenia ostatecznej oceny.
2. Aby zaliczyć zajęcia należy zdobyć co najmniej 50% tj. 50 punktów.
3. Prezentacja projektu zaliczeniowego w wyznaczonym terminie (terminach) jest warunkiem koniecznym uzyskania punktów również z projektu programistycznego. Samo wysłanie rozwiązania w terminie nie wystarczy do zdobycia punktów.
4. Przesyłanie pracy domowej również będzie przekładać się na plusiki za aktywność.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
● Strona internetowa projektu R, http://www.r-project.org/
● Biecek P., Przewodnik po pakiecie R, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2017 (pierwsze dwa rozdziały dostępne na stronie http://www.biecek.pl/R/)
● Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: