Prozodia tekstu informacyjnego 2700-M-WAR-D4PTI
Zajęcia, których celem jest doskonalenie techniki czytania, ze szczególnym uwzględnieniem techniki czytania do mikrofonu.
Szczegółowe cele zajęć to:
- wykorzystanie elementów techniki mowy (oddech, wyrazistość, czystość artykulacyjna);
- zapoznanie uczestników z prozodią języka polskiego;
- zapoznanie z elementami prozodii;
- doskonalenie umiejętności głośnego czytania (radiowego i telewizyjnego);
- rozwijanie umiejętności mówienia do mikrofonu radiowego i przed kamerą tv.
Brzmieniowe właściwości mowy (cechy prozodyczne) stanowią istotny czynnik odbioru treści w mediach elektronicznych. Przede wszystkim przyczyniają się do rozumienia przekazu przez odbiorców, co stanowi ważną część profesjonalizmu w zawodzie dziennikarza.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• zna melodię zdania polskiego
• zna środki ekspresji języka polskiego
• zna elementy prozodii polszczyzny
• zna budowę frazy intonacyjnej
• zna rodzaje intonacji
Umiejętności:
• umie świadomie wykorzystywać elementy prozodyjne
• stosuje poprawny akcent zdaniowy i logiczny
• poprawnie segmentuje tekst
• różnicuje tempo mówienia
• poprawnie używa pauz
• potrafi posłużyć się zróżnicowaną linią intonacyjną
• słyszy różnice w akcentowaniu, frazowaniu, stosowaniu pauz
• analizuje elementy prozodii w czytaniu przez siebie i innych
• kontroluje poziom i zmiany głosu
Inne kompetencje:
• dostrzega różnice w stylach mówienia
• docenia elementy sztuki żywego słowa
• dba o formę wypowiedzi ustnej
Efekty w części B
Nabycie świadomości poprawnego mówienia, zdobycie umiejętności wyrazistego posługiwania się poprawną polszczyzną
1. Znajomość prawideł mowy artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem mowy medialnej.
2. Wyrobienie umiejętności samokontroli, umiejętność wyrazistego mówienia.
3. Nabycie umiejętności czytania tekstu informacyjnego i felietonu z zastosowaniem odpowiedniego frazowania, pauzowania, intonacji, tempa, akcentu zdaniowego
4. Nabycie świadomości i umiejętności użycia zmiennego tempa, intonacji, natężenia i wysokości głosu w wygłaszaniu przemówień i interpretacji tekstów literackich.
Zakres zagadnienia:
1. Ekspresja słowa
2. Prozodia języka polskiego
3. Interpretacja tekstów dziennikarskich
4. Interpretacja tekstów literackich
5. Analiza interpretacji tekstów dziennikarskich i literackich
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
- zaangażowanie na zajęciach
- praca zaliczeniowa na zakończenie semestru
- brak możliwości poprawiania ocen pozytywnych
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Bereda T., Dolacka-Gasparska M. (red.), "Językowy przekaz medialny"
2. Bloch J. Telewizyjne serwisy informacyjne. Zmiany w sposobie czytania od czasów PRL do III RP"
3. Danielewiczowa M., Bilińska J., Doboszyńska-Markiewicz K., Zaucha J. (red.), Sens i brzmienie"
4. Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.), "Język polski. Kompendium"
5. Dłuska M. "Prozodia języka polskiego"
6. Dukiewicz L., "Intonacja wypowiedzi polskich”
7. Karpowicz T., "Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja"
8. Kotlarczyk M., „Sztuka żywego słowa”
9. Steffen-Batogowa M., „Struktura przebiegu melodii polskiego języka ogólnego"
10. Wagner A., Bachan J., Klessa K., Demenko G., „Przegląd wybranych aspektów analizy prozodii mowy spontanicznej na potrzeby technologii mowy”, w: Prace Filologiczne t. LXVI
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: