Dziennikarstwo muzyczne 2700-M-WAR-D4DZMU
Zajęcia w ramach przedmiotu Dziennikarstwo muzyczne przygotują przyszłych dziennikarzy muzycznych do pracy zawodowej, za pomocą metod nauczania o charakterze praktycznym.
Studenci będą mieli szansę nie tylko przyswoić i wyćwiczyć elementy warsztatu dziennikarza muzycznego, ale także sprawdzić się w tej roli już podczas zajęć. Główną metodą dydaktyczną zastosowaną przez Prowadzącą będzie metoda trenerska. Studenci będą podczas każdych zajęć symulować pracę dziennikarską, w której istotnym elementem będzie jej samodzielność. Równocześnie Prowadząca będzie nadawać kierunek pracy Uczestników, dzieląc się swoim wieloletnim doświadczeniem dziennikarskim i muzycznym oraz prezentując wybrane przykłady pracy innych dziennikarzy.
Studenci z pomocą Prowadzącej utworzą na potrzeby zajęć blog oraz kanał w serwisie YouTube, gdzie znajdą się efekty ich pracy podczas zajęć, a dokładniej wszystkie gatunki dziennikarskie wykorzystywane w dziennikarstwie muzycznym – wywiad, recenzja, relacja, informacja/zapowiedź, felieton, a także formy audiowizualne. W przypadku wywiadu planowany jest udział w zajęciach specjalnego gościa – muzyka, z którym Studenci przeprowadzą wywiad na żywo.
Istotnym elementem kształcenia, obok tego z zakresu dziennikarstwa, będzie także muzyka – podstawowa wiedza muzyczna, a przede wszystkim umiejętność jej słuchania w sposób świadomy i krytyczny. Planowane są zajęcia, podczas których Studenci wcielą się rolę jurorów oceniających występy w talent show.
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- zna specyfikę pracy dziennikarza muzycznego i realia kontaktu z muzykami i ich managerami
- zna całokształt aktualnego rynku muzycznego i branży muzycznej w Polsce i na świecie
- zna charakterystykę gatunków dziennikarstwa muzycznego
- zna elementy warsztatu dziennikarza muzycznego
- zna zasady pracy dziennikarza muzycznego i budowania relacji z muzykami i odbiorcami, także pod względem etycznym, np. zasady organizacji wywiadu lub wstępu na koncerty na podstawie akredytacji
- zna narzędzia i niezbędne oprogramowanie wykorzystywane w pracy dziennikarza muzycznego
- zna podstawowe elementy teorii muzyki
- zna specyfikę poszczególnych gatunków muzycznych
- zna podstawowe zasady emisji głosu
- zna najważniejsze zasady prezentowania się przed kamerą
UMIEJĘTNOŚCI
1. dziennikarskie, publicystyczne, prezenterskie oraz komunikacyjne
- umie pracować w mediach jako dziennikarz muzyczny i kreować własne medium
- umie współpracować z muzykami, menagementem, wydawcami i innymi dziennikarzami
- sprawnie posługuje się nowymi technologiami w pracy dziennikarskiej oraz odpowiednim oprogramowaniem
- umie wykorzystywać narzędzia takie jak blog czy kanał YouTube
- świadomie wybierać muzyków i ich twórczość w celu prezentacji publicystycznej
- napisać recenzję płyty lub koncertu, relację z koncertu, jego zapowiedź w formie informacyjnej, napisać felieton o tematyce muzycznej
- zorganizować, przygotować, przeprowadzić i opublikować wywiad zarówno w formie pisanej, jak i audiowizualnej
- umie we właściwy sposób posługiwać się swoim głosem
- umie pracować zarówno samodzielnie, jak i zespołowo
2. wypowiadania się o muzyce – poprawne merytorycznie i językowo (styl, interpunkcja)
3. aktywnego, świadomego i krytycznego słuchania muzyki
4. twarde (uwzględnione w punkcie WIEDZA) i miękkie – brane pod uwagę przez pracodawców – praca pod presją czasu, dobra organizacja pracy i zarządzanie czasem, komunikacja interpersonalna i łatwość w nawiązywaniu relacji, kreatywność, samodzielne myślenie
INNE KOMPETENCJE
- związane z pracą prezenterską, np. odpowiedni make up, body language, ściśle edytorskie – elementy korekty tekstu oraz fakultatywnie elementy historii muzyki rozrywkowej lub dziennikarstwa muzycznego w Polsce
Kryteria oceniania
Ocena i zaliczenie uzależnione będzie od udziału, co ważne aktywnego, w zajęciach oraz pracy podczas zajęć – każdy zaliczony post w wersji roboczej lub opublikowanej (z uwzględnieniem także linków do video w YouTube) to składowa zaliczenia zajęć i końcowej oceny z przedmiotu.
Kryteria oceny:
- zaangażowanie podczas zajęć
- praca zgodna z ogólnymi wskazaniami Prowadzącej, a równocześnie kreatywna i samodzielna
- jakość efektów pracy – poprawność stylistyczna i merytoryczna
- terminowość pracy
- wysoka kultura osobista podczas zajęć i w relacjach z muzykami i ich managerami
Literatura
W zależności od zainteresowań uczestników i potrzeb zajęć – wybrane artykuły prasowe lub / i naukowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: