Dziennikarstwo muzyczne 2700-M-WAR-D3DZMU
Dziennikarstwo muzyczne to zajęcia praktyczne w formule seminarium warsztatowego, przygotowujące do szeroko pojętego zawodu dziennikarza muzycznego (dziennikarza, publicysty, prezentera, blogera, youtubera) we wszystkich typach mediów (prasa, radio, telewizja, nowe media).
Zajęcia przygotują przyszłych dziennikarzy muzycznych do pracy zawodowej, za pomocą metod nauczania o charakterze praktycznym.
Studenci będą ćwiczyć tworzenie wypowiedzi dziennikarskich/publicystycznych, zarówno w formie pisemnej, jak i audiowizualnej, we wszystkich gatunkach dziennikarskich, występujących w dziennikarstwie muzycznym. Prowadząca, stosując metodę trenerską, będzie inicjować, inspirować oraz wspierać autorską i twórczą pracę Studentów.
Utworzą oni na potrzeby zajęć projekt medialny z zakresu dziennikarstwa muzycznego, według własnego pomysłu, w dowolnej formie oraz o zaproponowanej przez siebie tematyce, otrzymując do wyboru także propozycje Prowadzącej. Tworzenie projektu będzie odbywało się zarówno podczas zajęć, jak i poza nimi w ramach przygotowania do spotkań.
Prowadząca, dzieląc się swoim doświadczeniem muzycznym, a także dziennikarskim, dostarczy ponadto Studentom narzędzi z dziedziny teorii muzyki, potrzebnych do wypowiadania się na tematy muzyczne oraz przydatnych w rozmowach z muzykami i kompozytorami.
Możliwe są, zgodnie z życzeniem oraz inicjatywą Studentów, wywiady na żywo podczas zajęć z zaproszonymi gośćmi ze świata dziennikarstwa muzycznego i muzyki.
Istotnym elementem zajęć będzie także kształtowanie u Studentów umiejętności słuchania muzyki w sposób świadomy i krytyczny.
Zajęcia zostaną również wzbogacone o prezentację wybranych przykładów pracy dziennikarskiej w dziedzinie dziennikarstwa muzycznego.
Studenci, zgodnie z preferencjami, nauczą się także podczas zajęć podstaw właściwego posługiwania się głosem w publicystyce audiowizualnej oraz podczas wywiadów, a także zasad właściwego prezentowania się przed kamerą.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- zna specyfikę pracy dziennikarza muzycznego i realia kontaktu z muzykami i ich managerami
- zna całokształt aktualnego rynku muzycznego i branży muzycznej w Polsce i na świecie
- zna charakterystykę gatunków dziennikarstwa muzycznego
- zna elementy warsztatu dziennikarza muzycznego
- zna zasady pracy dziennikarza muzycznego i budowania relacji z muzykami i odbiorcami, także pod względem etycznym, np. zasady organizacji wywiadu lub wstępu na koncerty na podstawie akredytacji
- zna narzędzia i niezbędne oprogramowanie wykorzystywane w pracy dziennikarza muzycznego
- zna podstawowe elementy teorii muzyki
- zna specyfikę poszczególnych gatunków muzycznych
- zna podstawowe zasady emisji głosu
- zna najważniejsze zasady prezentowania się przed kamerą
UMIEJĘTNOŚCI
1. dziennikarskie, publicystyczne, prezenterskie oraz komunikacyjne
- umie pracować w mediach jako dziennikarz muzyczny i kreować własne medium
- umie współpracować z muzykami, managementem, wydawcami i innymi dziennikarzami
- sprawnie posługuje się nowymi technologiami w pracy dziennikarskiej oraz odpowiednim oprogramowaniem
- umie wykorzystywać narzędzia takie jak blog czy kanał YouTube
- świadomie wybierać muzyków i ich twórczość w celu prezentacji publicystycznej
- napisać recenzję płyty lub koncertu, relację z koncertu, jego zapowiedź w formie informacyjnej, napisać felieton o tematyce muzycznej
- zorganizować, przygotować, przeprowadzić i opublikować wywiad zarówno w formie pisanej, jak i audiowizualnej
- umie we właściwy sposób posługiwać się swoim głosem
- umie pracować zarówno samodzielnie, jak i zespołowo
2. wypowiadania się o muzyce – poprawne merytorycznie i językowo (styl, interpunkcja)
3. aktywnego, świadomego i krytycznego słuchania muzyki
4. twarde (uwzględnione w punkcie WIEDZA) i miękkie – brane pod uwagę przez pracodawców – praca pod presją czasu, dobra organizacja pracy i zarządzanie czasem, komunikacja interpersonalna i łatwość w nawiązywaniu relacji, kreatywność, samodzielne myślenie
INNE KOMPETENCJE
- związane z pracą prezenterską, np. odpowiedni make up, body language, ściśle edytorskie – elementy korekty tekstu oraz fakultatywnie elementy historii muzyki rozrywkowej lub dziennikarstwa muzycznego w Polsce
Kryteria oceniania
Przedmiotem oceny oraz warunkiem zaliczenia przedmiotu będzie praca w ramach projektu medialnego
- przygotowania swojej publikacji oraz efekt końcowy, czyli autorska publikacja, przygotowana specjalnie na potrzeby zajęć
Literatura
W zależności od preferencji uczestników zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: