Rola książki w komunikacji społecznej - wybrane zagadnienia 2700-M-PW-Z2RKWKS
Dzieje konsekwencji społecznych i umysłowych zmiany techniki przekazu. Momenty przełomowe w oddziaływaniu społecznym książki. Relacje zachodzące między bibliologią a rozwojem nauk; znaczenie produkcji piśmienniczej z rozwojem nauki (przede wszystkim uniwersyteckiej), opartej na erudycji książkowej. Wybrane europejskie i światowe instytucje kultury, które powstały w ciągu ostatnich 300 lat; ich wkład w integrację kultury na świecie.
Podstawowym celem zajęć jest analiza tych momentów w dziejach książki, które decydowały o tym, że zdobywała ona dla siebie coraz to nowe przestrzenie i coraz silniej kształtowała świat człowieka. Z drugiej strony zajęcia mają wskazać na kontekst religijny, polityczny, ekonomiczny, intelektualny społeczny roli książki.
Poszczególne zagadnienia:
- „pismo zmienia świat”;
- „książka się rozwija” - rola i znaczenie Biblioteki Aleksandryjskiej
- książka w średniowiecznym systemie komunikacji społecznej
- wynalazek i rozpowszechnienie się druku, cechy wydawnicze inkunabułów
- cechy wydawnicze starego druku
- reformacja a książka, książka a reformacja
- powszechny indeks ksiąg zakazanych
- książkowa sztuka graficzna i jej rola społeczna
- „Uczyć – bawić – wychowywać” - książka w okresie oświecenia
- książka a rewolucja przemysłowa, zmiany ekonomiczne, polityczne i społeczne w XIX w.
- książka dla dzieci i młodzieży, książka dla ludu
- książka masowa w “społeczeństwie masowym”
- książka wobec nowych mediów XX w.
- książka a rewolucja cyfrowa
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów.
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla studiowanej dyscypliny w zakresie nauk humanistycznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania w zakresie bibliologii i informatologii, z wykorzystaniem oglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
Kryteria oceniania
Wymagana regulaminem studiów obecność na zajęciach.
Praca pisemna.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura zostanie podana podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: